Ateizam u neoliberalnom diskursu
U Vašingtonu je 24. marta održan „Marš razuma“ kojim su američki ateisti iskazali svoje nezadovoljstvo načinom vođenja
kampanje u Republikanskoj stranci, odnosno vokabularom konzervativnih
kandidata, pre svega Rika Santoruma. Takođe, istakli su da ideja Boga ne sme da
utiče na javni život. Poenta je bila ukazati na opasnosti religijskog mišljenja
(ukoliko ono uopšte postoji). Ipak, da li je religija centralni problem
američkog društva i današnjeg sveta ili je problem malo bolje locirao pokret
Occupy? Da li se upuštati u unapred propalu raspravu sa metafizikom rizikujući
još veća zaoštravanja ili se usredsrediti na egzistencijalne probleme?
Među poznatijim učesnicima na pomenutom skupu bio je i engleski naučnik Ričard
Dokins koji je zajedno sa, sada već pokojnim, Kristoferom Hičensom, Danijelom
Denetom i Semom Harisom nosio etiketu „Četiri jahača Novog
ateizma“. Ovi popularizatori progresa nastoje omasoviti
ateizam kroz naučno popularnu literaturu i javne debate u kojima se hermeneutički
posmatrana i razmatrana religija dovodi do raspadanja. Međutim, čini se da
problem savremenog društva nije religija kao takva, već njena
instrumentalizacija u političke svrhe, a to je upravo ono čega se „Jahači“ preterano ne dotiču. Ako se uopšte i dotiču. Da stvar bude još
zanimljivija, pomenuti Hičens, inače književnik, je u svojim novinskim
kolumnama često zastupao stav o potrebi američkog intervencionizma širom
arapskog i persijskog sveta, ali sa jednim velikim izuzetkom Saudijske Arabije,
Bahreina, Katara i UAE kao američkih strateških partnera. Njegovo navijnje da
se napadne Asad, sruši Gadafi i prilično sekularna država sa veoma dobrim
socijalnim programom danas rezultira religijskim fundamentalizmom, rasizmom i opštim
građanskim ratom dok eksploatacija nafte beleži rekorde kada je reč
o predratnoj Libiji. Ono što čini podzemnu struju kada je reč o autorima
koji religiju posmatraju kao predominantan izvor zla i nepravde u svetu, jeste
zanemarivanje da je religija samo refleksija određenog načina života koji je
uzrokovan materijalnim okolnostima. I u tom smislu bi religiju grubo mogli
definisati kao određenu vrstu ideologije koja nastoji rasporediti
socioekonomske odnose po svojim metafizičkim principima.
Religija/ideologija danas predstavlja « samo » motivišući segment u
pojavno-propagandnoj strukturi društva kao zaleđina koja daje legitimitet
određenom načinu života. Maks Veber je to lepo prikazao na primeru
protestantizma i razvoja kapitalizma.
Problem sa Dokinsovim ateizmom
jeste redukovanje osoba, ili čak društava, na neurone i (sebične) gene. Iz ugla
biologije jasno je da ne postoji ništa što funkcioniše po nekakvim spiritualnim
principima. Problem nastaje kada se nastoji ateizovati društvo kroz salonske
rasprave koje sadrže u sebi negiranje konteksta u kojem se konzumira religija.
Iz naučne perspektive jasno je da je došlo do ogromnog sužavanja delokruga
religije u objašnjenjima funkcionisanja prirode sveta, ali iz civilizacijsko
identitetske perspektive religija dobija na značaju od 1989. godine. Izgleda da
je Hantington uspešno predvideo da se svet posle pada komunizma počinje
sukobljavati po identitetskim osnovama jer su u postkomunističkoj eri politički
sistemi bazirani na surovim kapitalističkim odnosima, a gde su jedine razlike u
podskupovima istog skupa (modernog konzervativizma, odnosno desnog krila
neoliberalizma).
Stvar se dodatno komplikuje kada
na scenu stupe savremeni teleolozi ateizma koji su „sigurni“ da će religija nestati i da na tom putu
nestanka treba „malo“ pogurati. Oni
koji govore o sasvim sigurnom nestanku religije prepuštaju se opasnostima
diktature i cenzure. Jer ako se može, opravdano, kritikovati marksistička teza
o nestanku buržoazije i uopšte podvojenosti društva na klase u utopijskom
konceptu komunizma, onda naročito treba biti oprezan prema iskorenjivanju
religije i posledici koja nastaje u svakom kauzalnom odnosu.
Pojava likova kao što je bio
Hičens jeste odraz onoga što su državnici, pre svega, SAD radili tokom
sedamdesetih godina širom sveta podupirući konzervativne režime i grupe poput
onih u Avganistanu ili u Iranu. Ali to nije slučaj samo na svetskom nivou nego
i na unutrašnjem planu gde se javlja moderna religiozna desnica zainteresovana
za javni život kao opozicija levičarskim krugovima. Reganov mandat predstavlja
artikulaciju političkih nastojanja nove religiozne desnice. Osamdesete godine
donele su učvršćivanje ove politike na relaciji SAD – Velika Britanija, a
raspad SSSR ozvaničio je apsolutnu dominaciju konzervativaca. Kao posledica
ekonomskih i socijalnih politika koje su vodile vlade razvijenih zapadnih
zemalja devastirajući koncept javnog dobra kroz osamdesete i devedesete,
dospelo se do zaoštravanja socijalnih tenzija i jačanja raznih fundamentalizama
u tim istim razvijenim, multikulturnim demokratijama. Danas nemačka kancelarka
i britanski premijer „odjednom“ proglašavaju
smrt multikulturalizma i nazivaju ga zastarelim.
I na ovom mestu se dolazi do angažovanih
intelektualaca ateista koji, svesno ili ne, podupiru zvanične politike najvećih
zapadnih demokratija. U trenutku kada je proglašen kraj ideologija zapadni
konzervativizam se na svetskom nivou sudario sa islamskim fundamentalizmom kao
svojevrsnom postmodernom ideologijom. Teri Iglton, književnik poput Hičensa,
smatra da u sukobu sa izuzetno jakim i „žilavim metafizičkim neprijateljem“, kakav je današnji
muslimanski fundamentalizam, jedan deo javnosti u liberalnim demokratijama
primenjuje ateistički fundamentalizam u službi intervencionizma. Iako su
samoproklamovani zastupnici univerzalnih prirodnih i socijalnih zakona,
društvena aktivnost im varira u skladu sa relativizmom postmoderne epohe. Pravo
ime za takvo stanje stvari jeste hipokrizija. U postmodernom dobu centralna
tačka je spektakl koji dolazi iz istog izvora ali se pojavljuje u različitim
formama, pa se shodno tome materijalni uslovi ne posmatraju kao generator
pojavnog. Na scenu su stupila identitetska previranja za koja postmodernizam
smatra da su suštinska u cilju formiranja vrednosti i vladajućih ideja. U tom
smislu Iglton smatra da je trenutni postmoderni zapadni model politike veoma
sličan islamskom fundamentalizmu koji nastaje kao reakcija na uticaj
socijalizma. Već je napomenuto da je koketiranje religije i politike između
zapadnih vlada i muslimanskih plemena bilo izraženo na Srednjem Istoku u vreme
postojanja SSSR, da bi danas, kada crvenog bauka više nema, preostali sukob
ostao na relaciji dva različita oblika istog fenomena koji smatra da je osnovni
problem kriza vrednosti.
Hičensov ateistički
intervencionizam bio je zapravo imperijalizam. Insistiranje na ateizmu i
uništenju religije može biti opasno u multikulturnim i pluralističkim
društvima. Religija je stvar
privatnosti i tu treba i da ostane. „Marš razuma“ je pokazao nezainteresovanost za sistemsku grešku jer mu je povod bila samo
manifestacija, odnosno pojavno u kampanji Republikanaca.
Objavljeno na blogu Novi plamen
Нема коментара:
Постави коментар