Antizapadnjaštvo u Srbiji (objavljeno u časopisu Škrip, elektronsko izdanje, broj 6/7 februar 2012. god.)
Problem antizapadnjaštva u Srbiji jeste nepostojanje državnog sistema, a
razlog zbog kojeg se iznosi ovakva tvrdnja jeste prepoznavanje političke klime
u Veberovom koncpetu „političkog kapitalizma“ (Veber, 1976). Tom sintagmom Maks
Veber je pokušao da objasni razloge (ne)ukorenjenosti kapitalizma i kulturnog
ekspanzionizma u različitim delovima sveta. „On razlikuje moderan industrijski
ili građanski kapitalizam od političkog kapitalizma. Najrazličitije varijante
ovog poslednjeg postojale su u svim epohama ljudske istorije.“ (Đurić, 1997: 109)
Ali ono što razlikuje ove dve varijante kapitalizma je činjenica da je
građanski kapitalizam jedna opšta pojava, odlika jednog društvenog sistema u
kome se i radnik i poslodavac i gazda vode istim principima, dok je politički
kapitalizam stvar špekulacije određene klase (u ovom slučaju političke) koja
nastoji maksimizirati dobit bez obzira na izgradnju šire zajednice koja joj
daje legitimitet. To ukazuje na značaj same prakse ili habitusa koja
podrazumeva mnogo duže procese.
Još konkretnije, moglo bi se reći da u modernoj
tradiciji Srbije ne možemo govoriti o postojanju državnih institucija, što
znači da je sveukupna moderna državna tradicija Srbije zapravo pseudodržavna.
Ta „državotvornost“ je takva upravo iz razloga prethodno naznačene Veberove
distinkcije kapitaliz(a)ma kao ideje racionalizacije i heterogenizacije, a koja
je strana opštem načelu palanke – stilu (Konstantinović, 1991). Normativnost
stila kao sveprisutne dogme čiji su postulati prosečnost, nekritička misao,
zatvorenost, strah od sveta, jeste zapravo Dirkemova ideja o društvenoj
diferencijaciji i tipovima solidarnosti. Država podrazumeva bezlične
institucije društva „organske solidarnosti“, za razliku od društava „mehaničke
solidarnosti“ koja svoje intersocijalne odnose uređuju po principima ličnog
autoriteta, odnosno autoriteta zajednice kao plemena (Dirkem, 1972). Problem
nastaje onda kada ta nedovoljno diferencirana društva uđu u globalne političke,
ekonomske i kulturne procese i tada takva društva vidimo kao „duh plemena u
agoniji“ (Konstantinović, 1991)
Kada kažemo
moderna državna tradicija onda se pod tim podrazumeva onaj period
kapitalizacije ukupnog društvenog života koji je u početku bio karakterističan
samo za razvijene gradske regije Zapadne Evrope, da bi kasnije, pod pritiscima
na globalnom nivou, većina zapadnoevropskih država prihvatila ovo
institucionalno ustrojstvo gradova, a koje se sagledava u komercijalizaciji
privrede i nacionalnoj homogenizaciji (Elijas, 2001).
Putevi ka
komercijalizaciji i nacionalnoj homogenizaciji mogu biti spontani pokreti koji
pritiskaju zvanične institucije za uspostavljanje jednog novog društvenog
ustrojstva i jednog novog tipa društvene solidarnosti, a isto tako ta homogenizacija
može biti i odraz dirigovane politike državne elite. U prvom slučaju govorimo o
„državnom nacionalizmu“, u drugom o „kulturnom nacionalizmu“ (Šulce, 2002). U
Srbiji je na delu bila druga varijanta homogenizacije nacionalnog tkiva, koja
je, kao i svuda u Evropi tog vremena, bila zadojena romantičarskim idejama.
Susedi Srbije koji su najozbiljnije narušavali i dovodili u pitanje njen
državni prosperitet bili su upravo definisani kulturnonacionalističkom
ideologijom romantizma, a tu se pre svega misli na nemački državni i kulturni
uticaj, odnosno, nemačku interesnu sferu. Iz tog razloga se i zvanična politika
Srbije definiše kao antigermanska, a što će kasnije biti iskorišćeno kao
svojevrsna kulturna, nezvanična ideologija koja će sa prezirom gledati na
racionalizaciju, objektivnost i progres kao pretnje i uništenje „slovenske
duše“ (što je uticaj panslavističkog pokreta koji se, neretko, pokazao kao
produžena ruka ruskog imperijalizma) i zdravog seljačkog života.
Prizvuk romantizma i
odbojnost prema uvođenju birokratije, državne administracije kao bezlične
vlasti bile su i ostale glavne odlike državnog sistema Srbije. To je pokazatelj
da modernizacija društva nije završena i da je imala veoma slabu političku
potporu. Ne treba mnog mudrosti da bi se primetilo kako je kurs državne
politike zavisio od pojedinca koji se nalazio na čelu države, motor promena je
dolazio „odozgo“ kao uticaj centralne vlasti, a ne kao oličenje snage javnog
sektora, tj. građanstva. Generalno gledano, o građanstvu i ne možemo govoriti
sve do uspostavljanja komunističkog režima kada je izvršena ubrzana
industrijalizacija i urbanizacija. Tek sa socijalnom revolucijom u Srbiji
dolazi do brže društvene diferencijacije, odnosno do usložnjavanja veza i
međuodnosa između pojedinaca i institucija. Pa ni tada nije postajao jasno
definisan i uticajan civilni sektor, sve je još uvek bilo pod budnim nadzorom
autokratske centralne vlasti čija je rigidnost skupo koštala prilično slobodnu
socijalističku zemlju. Ni sa uspostavljanjem višestranačja situacija nije
postala ništa bolja, stranačko telo se koncentriše oko lidera stranke pri tom
ne tolerišući disidentstvo. Takva situacija se prenosi i na državne institucije
čije funkcionisanje zavisi od volje poilitičkog lidera, a što je u potpunosti
nesvojstveno birokratskom aparatu koji bi trebao da bude imun na političku
nomenklaturu.
Kakve veze sve ovo ima sa
antizapadnjaštvom? Na prvi pogled ne baš neposredne i mnogo toga ne govori o
tom fenomenu averzije prema zapadnoj kulturi, ali suština se nalazi upravo u toj
nedovoljno razlučenoj političkoj eliti koja opstaje upravo zahvaljujući
demagogiji u cilju što veće despotizacije društva. Teško je zamisliti moderno društvo
bez onih tekovina ratia i nauke koje
je upravo generisao Zapad, ali su neretko te tekovine u različitim državama
Evrope percipirane kao dekadentne, pa je tako u nacističkoj Nemačkoj bilo
zabranjeno pominjanje Ajnštajnovog imena u javnom diskursu kao jevrejskog naučnika,
iako je bilo jasno da nemačka ratna tehnologija ne može da funkcioniše bez
primene ajnštajnovske fizike, dok je u SSSR-u ova teorija bila shvaćena kao
„nedovoljno materijalistička“ iako je i tu tehnološki prosperitet zavisio
upravo od te „nematerijalističke fizike“ (Hobsbaum, 2002a). Naravno, društvena
klima u Srbiji daleko da je od dva pomenuta slučaja, no svakako da ima
elemenata koji ukazuju na suštinu problema. Pre svega, treba imati na umu
pozivanje na identitet i nacionalnu tradiciju, a koja je zapravo produkt
Zapada, tj. prvih formiranja nacionalnih država koje su se odigrale na „dekadentnom
Zapadu“, a kao čista potvrda tog procesa jeste primer nacionalnog obeležja,
tradicionalne srpske kape, „šajkače“ koja nije ništa drugo do redizajnirana
austrijska vojna kapa. Osnovni problem se sastoji u raščaravanju mita o
nacionalnoj tradiciji (Hobsbaum, 1996).
Takođe, valja imati na umu
da se ideja antizapadnjaštva u Srbiji naročito ispoljava pred početak Drugog
svetskog rata kada Evropa postaje prvi put u svojoj modernoj istoriji
zaokružena kao celina nacionalnih država. Ništa bolja situacija nije bila ni u
samoj Zapadnoj Evropi koja je, posebno između dva svetska rata, bila skeptična
prema svojoj prosvetiteljskoj prošlosti. Špnegler piše Propast Zapada, Hese izdaje svoje romane inspirisane filozofijama
Istoka, Frakfurtska škola, čiji će
izdanci biti uticajni sve do sedamdesetih godina 20. veka, takođe je pod
uticajem istočnjačkih doktrina, u umetnosti se javaljaju antiumetnički pokreti
kakav je Dada, u javni diskurs na
velika vrata ulazi Ničeova ideja o smrti Boga, Kafka ukazuje na mogući
totalitarizam birokratije, a to su sve društvene filozofije koje su u jednom
bitnom periodu bile skeptične prema budućnosti tadašnjeg društva. Među
uticajnim umetničkim pravcima tog perioda bilo je malo onih koji su slavili
„lepotu“ tehnologije, industrije, dinamike pa i ratovanja, to su bili jedino
Marinetijev nadrealizam koji je otvoreno fašistički i Majakovski sa svojim
komunističkim odama industriji i radništvu. Da ni srpska, tadašnja
jugoslovenska, kulturna scena nije kasnila za ovim dešavanjima ukazuje i slučaj
pokreta Zenitizam, tačnije jednog od
njegovih pokretača i istaknutijih članova, Ljubiše Micića koji je bio otvoreno
antievropski nastrojen. U stvari, teško je nadrealističku fašističku umetnost
definisati kao antevropejstvo, kao što je i slučaj sa nacizmom, to je pre svega
poziv beznađa u pomoć za prevazilaženje krize, rušenje u cilju novog stvaranja
što je i sam Micić zagovarao u cilju spasenja slovenskog, srpskog bića.
Micić sasvim sigurno u
umetnosti nije imao uticajnih sledbenika, a ni njegova ideja nije bila
projektovana u društvo, što nije slučaj sa teorijskim pristupom vladike
Nikolaja Velimirovića i Justina Popovića čije ideje su našle veoma plodno tle
tokom ratnih devedestih godina i u kasnijoj profilizaciji „srpske omladine“.
Velimirovićevo i Popovićevo učenje je oda seljačkoj ideologiji nacizma, gde se
seljak percipira kao „so zemlje“ (Hejvud, 2005), a njegova ideja „sabornosti“
je veoma dobro poznata ljotićevskoj Srbiji. Od tada SPC sve više prihvata
moderni koncept odnosa prema javnosti, prihvata potrebu za formiranjem
ideologije koja će biti izuzetno konzervativnog tipa. Uporište, odnosno plodno
tle za takvu ideologiju SPC nalazi, prvo, u direktnoj konkurenciji sa
katoličkom crkvom sa kojom se našla u novoformiranoj državi, zatim u velikom
broju ruskih emigranata koji dolaze u Jugoslaviju posle revolcuije iz 1917.
godine i na kraju u sve većem uticaju sekularizacije i jačanja komunističke
partije.
Za vreme komunizma prvi
put dolazi do sistematske emancipacije stanovništva, pri čemu se isto prvi put
u svojoj državničkoj istoriji osetilo kao deo šireg, kosmopolitskog, sistema.
Sama činjenica da se država nalazila na čelu pokreta Nesvrstanih i da je uspela da se otrgne uticaju Sovjeta, bila je
vredna divljenja. Na taj način je i percipirana i od zapadnih vlada, kao
socijalizam sa ljudskim likom.
Međutim, ono što se
dogodilo sa nestankom te socijalističke države bilo je kulminacija
antizapadnjaštva i povampirenje reakcionarne ideologije nacionalizma. Godine
izolacije i stvaranja nacionalne države definisane su kao antikomunistička
borba, brisanje modernističke prošlosti koja je jedina uspela da uhvati korak
sa svetom i da u njemu igra zapaženo mesto. Odbacivanje tekovina tog vremena
nije bilo samo ideološke prirode, već generalno raskidanje sa svim tekovinama
antifašizma koje je trebalo odstraniti u cilju animacije što većeg broja kvazi
patriota čije ideje o nacionalnoj državi postaju ekskluzivističkog karaktera.
To je omogućilo pojavu klerofašizma i kleronacionalizma, zahteve za
rehabilitacijom i pojavu „protonacionalizma“ (Hobsbaum, 1996), ali ono što je
ključno jeste trijumf neoliberalne ideologije. U takvom jednom svetlu
podgrevanje nacionalističkih pokreta trebalo bi da predstavlja stvaranje
antiglobalističkog fronta, što se paralelno dešava u nerazvijenim državama gde
se nacionalizam i religijski fundamentalizam posmatraju kao nus produkti
srušene crvene dominacije u borbi protiv zapadnog, kapitalističkog
imperijalizma. Stvarnost je, ipak, drugačija nego što se čini. Nacionalizam
sasvim sigurno odstupa od principa transnacionalnog tržišta i multikompanija,
ali ono što je stvarnost jeste nacionalistička demagogija državne elite koja
joj služi kao paravan za tranziciju društva, sumnjive privatizacije i
devastaciju, ne samo državotvornih postulata, već i kulturnih repernih tačaka.
Ako je komunizam bio antikapitalistički, sasvim sigurno nije bio antizapadni s
obzirom da je promovisao progres, racionalnost, objektivnost, emancipaciju kao
tekovine zapadne kulture. Antizapadnjaštvo predstavlja negiranje i kapitalizma
i civilizacijskih tekovina.
U takvoj situaciji se
nalazi Srbija u poslednjih 20 godina kao nedefinisana država sa zakasnelom
nacionalnom politikom koja je slična onoj u Nemačkoj krajem 19. veka, a koja je
kulminaciju doživela tridesetih godina 20. veka (Plessner, 1997).
Antizapadnjaštvo u tom smislu nije mit, a istorijski uslovi za njegovu pojavu su više
nego očigledni. Njegovo odstranjivanje biće izvodivo jedino građanskom akcijom,
participacijom u vlasti ili u donošenju odluka od javnog značaja. Uticaj
antizapadnjaštva biće sasvim sigurno u padu kako društvo bude više ulazilo u
odnose kapitalizacije, jer kao što je rečeno, antizapadni nacionalizam
tranzicionog društva Srbije je maska neoliberalne ideologije/“političkog kapitalizma“
koja će u jednom momentu izgubiti podršku svojih klerofašističkih i
nacionalističkih pešaka koji sanjaju o nacionalnom jedinstvu. Načelno
proklamovana ideja nacionalnog jedinstva događa se u vreme rušenja institucija
javnih dobara i proklamovanja profita kao centralnog postulata. Ideja
nacionalne države je ovde izrabljena na brutalan način preko oportunističke
politike kojoj je vlast radi vlasti glavna preokupacija. Onoga trenutka kada
izgube potporu kapitala, tj. kada kapitalistički odnosi postanu suština
svakodnevnog života, centralna tačka javnog aktivizma biće borba za opšte
dobro, a ne antizapadna politika nacionalnog ekspanzionizma.
Literatura:
Dirkem, E. (1972). O
podeli društvenog rada. Beograd: Prosveta.
Đurić, M. (1997). Sociologija
Maksa Vebera/Iz istorije moderne filozofije. Beograd: Službeni list SRJ.
Elijas, N. (2001). Proces
civilizacije: sociogenetička i psihogenetička istraživanja. Sremski
Karlovci/Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
Hejvud, E. (2005). Političke
ideologije. Beograd: Zavod ua udžbenike i nastavna sredstva.
Hobsbaum, E. (1996). Nacije
i nacionalizam od 1780: program, mit, stvarnost. Beograd: Filip Višnjić.
Hobsbaum, E. (2002a). Doba
Extrema: Istorija Kratkog Dvadesetog Veka 1914-1991. Beograd: Dereta.
Hobsbaum, E., T.
Rejndžer (ur.) (2002b). Izmišljanje
tradicije. Beograd: Biblioteka XX vek.
Konstantinović, R. (1991). Filosofija
palanke. Beograd: Nolit.
Plessner, H. (1997). Zakašnjela
nacija. O političkoj zavodljivosti građanskog duha. Zagreb: Naprijed.
Šulce, H. (2002). Država
i nacija u evropskoj istoriji. Beograd: Filip Višnjić.
Veber, M. (1976). Privreda
i društvo. Beograd: Prosveta.
Нема коментара:
Постави коментар