Prošlom letu ostao sam dužan
jedno razmišljanje o jadranskom primorju koje sam opisao kao Hercegovina na
moru, a u koje sam uvrstio priču o Herceg Novom i delu zaliva koji pripada
istoimenoj opštini, uključujući tu i poluostrvo Lušticu zbog svoje prirodne i
kulturne baštine koja je skoro endemskog karaktera. Dakle, pored Luštice i Herceg
Novog, u priču o Hercegovini na moru spada i Dubrovnik sa svojom okolinom koja
se otprilike poklapa sa nekadašnjom površinom Dubrovačke republike.
Namerno sam insistirao
na stavu da je ovaj deo crnogorskog i hrvatskog primorja u osnovi hercegovačkog
karaktera, iako se danas gotovo celo južno hrvatsko primorje naziva Dalmacijom.
Postoje bar dva razloga zbog kojih je to netačno i jedan zašto se Dalmacija toliko
proširila.
Prvi razlog zbog kojeg
je pogrešno Dubrovnik nazivati dalmatinskim gradom jeste prirodna južna
dalmatinska granica koja je na Neretvi, ili čak severnije na Cetini, što se
poklapa sa severnom granicom nekadašnje Dubrovačke republike. Drugi razlog je
upadljiva dijalektološka razlika govora čakavskih Dalmatinaca i štokavskih
Dubrovčana koji su direktno naslonjeni na Hercegovinu. Međutim, razlog zašto se
ovaj deo hrvatskog primorja danas neretko doživaljava kao Dalmacija, iako se
čak i formalno u administrativno-teritorijalnom uređenju današnje Hrvatske ovaj
deo naziva Dubrovačko-neretvanska županija, jeste situacija u kojoj se severna
obala Jadrana našla posle povlačenja Napoleonove vojske i upliva uticaja
Austro-Ugarske u primorske slovenske krajeve. Sa uspostavljanjem uprave
Austro-Ugarske na primorju uspostavljena je Dalmacija kao regija, tj.
kraljevina Dalmacija sa glavnim gradom u Zadru, a u čiji sastav je ušao i
Dubrovnik sa svojim nekadašnjim republičkim nasleđem, baš kao i delovi Boke kotorske.
Sa koje god strane da
se uputite ka Dubrovniku, bilo sa južne crnogorske od Herceg Novog, bilo sa
severne dalmatinske od Makarske, upada u oči odsustvo većih gradova, nema
naselja sa težinom grada u smislu reči pomenutih gradova. Ove prostorne međe
poklapaju se sa nekadašnjim granicama
Dubrovačke republike kao grada države sa svojim uskim ruralnim okruženjem kojim
je dominirao sam grad Dubrovnik. Nasleđe tog grada polisa i danas je vidljivo
posle dvesta godina od nestanka male jadranske republike i na izvestan način i
dalje oblikuje međuodnose država. Najočigledniji primer tog tipa je
administrativni zemljouz države Bosne i Hercegovine koji izlazi na more kod
Neuma i preseca hrvatsku primorsku teritoriju primoravajući je da gradi
Pelješki most čija gradnja traje kao “zidanje Skadra na Bojani”. Ova
interesantna situacija u kojoj su se našli otcepljeni i odsečeni Dubrovčani
nastala je upravo “krivicom” samih Dubrovčana.
Naime, tokom 16. i 17.
veka Osmansko carstvo i Mletačka republika vodili su niz ratova koji su se pre
svega ticali borbe za prevlast u istočnom Mediteranu (Kandijski tj. Kritski
rat, Morejski rat), ali su se borbe vremenom razvlačile i po dinarskim krševima,
od Dalmacije i Hercegovine, pa sve do Crne Gore, odakle su hajduci i uskoci za
račun Mletaka napadali Turke i branili primorske gradove. Istorijski i mitski
likovi prikazani u narodnoj epskoj umetnosti kao što su Bajo Pivljanin, Stojan
Janković, Senjanin Ivo ili starac Vujadin, samo su deo narodnog sećanja upravo
na ovo ratno razdoblje Mletaka i Turaka koje nije zaobišlo ujedinjene
pravoslavne i katolike u jadranskom zaleđu. Kula Janković Stojana u Islamu
grčkom jedan je od očuvanih primera neverovatne istorije toga doba na ovom
području. Kulu su sagradili Turci kao graničnu karaulu ali su je izgubili brže
nego što su očekivali. Mlečani su zaposeli ovo područje, a Stojanu Jankoviću za
zasluge dodelili utvrđenje. Istorija je još jednom umešala prste u lokalne
prilike ovih krajeva kada su Mleci sa svojim evropskim, hrišćanskim, saveznicima
primorali Turke na pregovore posle niza turskih poraza, od Beča i Mohača s
kraja 17., pa do Petrovaradina početkom 18. veka. Jedan od rezultata mirovnih
pregovara Turaka i evropskih saveznika, a koji su se održali u Sremskim
Karlovcima u Kapeli mira 1699. g., bio je i linija razgraničenja Osmanske
carevine i Mletačke republike na Jadranu. Prva linija razgraničenja nosila je
naziv “linea Grimani” ili Grimanijeva linija, ali je ubrzo zamenjena novom
granicom koja se zvala “linea Mocenigo”. Ovom potonjom linijom, linijom Moćenigo,
trajno su definisane granice među političkim jedinicama na jadranskom primorju,
Mleci su uspeli da izguraju Turke sa obale i u tom trenutku na scenu stupaju
Dubrovčani. Naime, nezadovoljni naglim rastom uticaja i širenja Mletačke
republike koja im je sada došla za neposrednog suseda i sa severne dalmatinske
i sa južne bokokotrske strane, Dubrovačka republika odlučuje da pokloni po deo
teritorije sa obe strane Osmalnijama kako bi ih fizički razdvojili od Mletaka.
Time Osmansko carstvo dobija izlaz na more u obliku dva pipka, jedan kod Neuma
(današnja BiH) i drugi kod Sutorine (današnja Crna Gora).
Nasleđe ovih koridora
rešavano je u drugoj Jugoslaviji tako što je koridor kod Neuma ostao u sastavu
Bosne i Hercegovine i nastavio da seče teritoriju Hrvatske, dok je onaj drugi
koridor kod Sutorine pripao Crnoj Gori pregovorima ondašnjih republičkih
rukovodstava. Danas je Sutorina u sastavu opštine Herceg Novi, a do 1946. g. je
bila u sastavu opštine Trebinje, BiH. Iako Dubrovačke republike odavno nema
repovi koji se za njom vuku vide se i danas.
Pored ovih
administrativnih i političkih kurioziteta, dubrovačko nasleđe je po mnogo čemu
interesantno za naše, regionalne, prilike i eventualne okvire budućnosti i sa
aspekta kulturne baštine. Malo je primera među narodima bivših Jugoslavija koji
se mogu tretirati kao samostalni i domaći izdanak visoke evropske i gradske
kulture. Nažalost, vreme i odnosi društvenog života pregazili su Dubrovnik kao
relevantnu političku jedinicu i tip organizacije društva sa početkom Napoleonovih osvajanja, ali
uprkos tome na primerima interesantne dubrovačke istorije i kulture ima mesta za
buduće međusobno razumevanje zavađenih strana.
Ovde pre svega mislim
na raritetni primer jedne urbane tradicije koja je trajala nekoliko vekova i
koja je nastala kao izdanak naših, južnoslovenskih ili srpskohrvatskih ili
jugoslovenskih ili kako god da nazovemo međusobnu saradnju ovih naroda. Naše
savremeno zapadno društvo plod je nastanka i razvoja gradova, od manufaktura i
trgovaca, preko bankara i tržišta, naše su nacionalne države samo preuzele
mehanizam koji je kao klica nastao u gradovima druge polovine srednjeg veka.
Uspon Evrope je uspon gradske, urbane, kulture i takvih primera na našim
prostorima je zaista malo. Jedan od vodećih teoretičara globalne nejednakosti
današnjice, Branko Milanović, izneo je na svom blogu interesantnu tezu da je
Balkan po svojoj planinskoj suštini unapred bio osuđen na propast i neuspeh
gradske komercijalizacije, a samim tim i na kasniju hroničnu krizu ne samo
država, nego i modernih institucija (mapa srednjovekovnih
trgovačkih puteva za ovo područje ide u prilog iznetoj tezi). Geografsko objašnjenje možda deluje
redukcionističko, suviše pojednostavljujuće, ali je korisno kada se analiziraju
takozvane strukture dugog trajanja koje je “otkrio” francuski istoričar Fernan
Brodel dok je radio na svom delu Mediteran i mediteranski svet u doba Filipa
II. Brodel je obimnu i bogatu građu za svoj rad pronalazio upravo u Dubrovniku,
u Dubrovačkom arhivu.
I upravo zato je
Dubrovnik zanimljiv jer je redak primer unutrašnje izgradnje jednog modernog
sveta, sveta koji je mogao da se uporedi sa zapadnoevropskim svetom i da mu
jedno vreme bude ozbiljan takmac. I severni krajevi obe Jugoslavije bili su
urbanizovaniji od “srca (balkanske) tame” i velika je šteta što su gradovi
bogatih urbanih tradicija i Srba i Hrvata i Bošnjaka, pre svega u Hrvatskoj i
Bosni, stradali tokom devedesetih kroz međusobnu mržnju i ratno razaranje. Nije
ovaj proces zaobišao ni gradove Srbije, samo ih kancerom ubija podmuklo
nevidljivo. Ono što je, između ostalog, odlikovalo Dubrovnik istinskim gradom
evropskog ranga jeste karakter urbanizovanog društva koji podrazumeva svesnu
mogućnost javnog izbora čak i u identitetskim, političkim i nacionalnim
okvirima koji se javljaju krajem 18. i početkom 19. veka. Postojanje dubrovačko
srbo-katoličkog pokreta i njihovo upravljanje gradom svedoči o ovom karakteru urbanizovane
političke zajednice. Imena poput Meda Pucića (učitelj Milana Obrenovića), Valtazara
Bogišića (ministar u vladi kneževine Crne Gore i tvorac prvog imovinskog zakona
Crne Gore), Matije Bana (političara i diplomate u Srpskoj kraljevskoj akademiji
po kome Banovo brdo u Beogradu nosi ime) ili Antuna Fabrisa (pokretač i izdavač
dubovačkog časopisa Srđ) dokaz su slobode i otvorenosti grada koji je jugoslovensko
ujedinjenje prepoznao kao inkluzivni građanski nacionalizam srpskog imena.
Danas ove stvari deluju
neverovatno, od jugoslovenstva nije ostalo ništa, a od nacionalizma smo dobili
onaj najgori – politički i etno-nacionalni. Kada je reč o gradovima, njih skoro
da i nema u kvalitativnom smislu reči, svedeni su na pozornice i muzeje, što je
slučaj sa samim Dubrovnikom. Tragediju jedne male urbane kulture koja se
pojavila kao oaza u barbarogenijskoj sredini Balkana verovatno je
najslikovitije opisao Vito Nikolić u svojoj pesmi “Noć s Dubrovnikom” 1991.
godine:
Svi smo u opsadi ovih crnih dana,
Sve nas podjednako tuku, moj Gosparu,
i s kopna, i s mora – sa svih strana
Samo grmi: barut! barut! barut!
Sve nas podjednako tuku, moj Gosparu,
i s kopna, i s mora – sa svih strana
Samo grmi: barut! barut! barut!
Ne
poznajem nikog sred dima i tmuše,
ali ipak ćutim ovu mržnju staru
koju nikogović sipa, obezdušen,
na sve što smo bili, moj dični Gosparu.
ali ipak ćutim ovu mržnju staru
koju nikogović sipa, obezdušen,
na sve što smo bili, moj dični Gosparu.
Njegovo
je ovo vrijeme, i meci,
a naša je patnja u suzi skrivenoj,
što je svojoj mrtvoj dugujemo djeci
kad budemo, nekad, smjeli da plačemo.
a naša je patnja u suzi skrivenoj,
što je svojoj mrtvoj dugujemo djeci
kad budemo, nekad, smjeli da plačemo.
Zašto
li se sjetih tragičnog Solina,
onog velegrada krasnih sarkofaga
što ga, nakon dvije hiljade godina,
zatrpaše zemljom pa ode bestraga.
onog velegrada krasnih sarkofaga
što ga, nakon dvije hiljade godina,
zatrpaše zemljom pa ode bestraga.
Nije
onda bilo ni rata, ni flote,
ni pijane rulje njihove i naše;
mogao se Solin spasiti strahote,
mogao je, ali – ipak nije spašen!
ni pijane rulje njihove i naše;
mogao se Solin spasiti strahote,
mogao je, ali – ipak nije spašen!
A
šta tebe čeka, Gospodine Grade,
u ovoj noći bratske krvomutnje,
dok krvnici mirno svoj posao rade?…
Ne daj, Bože, da se steknu moje slutnje!”
u ovoj noći bratske krvomutnje,
dok krvnici mirno svoj posao rade?…
Ne daj, Bože, da se steknu moje slutnje!”
Нема коментара:
Постави коментар