Stogodišnjica osnivanja prve zajedničke
države Južnih Slovena prilika je da se sa solidne istorijske distance osmotre
procesi koji su doveli do stvaranja SHS/Jugoslavije čiji je vek trajanja bio
kraći od jednog stoleća, a poklopio se sa onim što britanski istoričar Erik
Hobsbaum naziva „kratkim dvadesetim vekom“. S tim u vezi je i nadoveza
socijalističke Jugoslavije na njenu monarhističku prethodnicu, što je za jedno
revolucionarno ustrojstvo više nego simptomatično, kako po pitanju zadržavanja
samog imena, tako i po pitanju teritorijalnog obima, ali i koncepta
jugoslovenstva koje nije od starta bilo prisutno u programu komunističke
partije.
Pored toga, Jugoslavija je bila
interesantna i kao fenomen nekoherentnih institucionalnih habitusa ili onoga
što bi grubo i laički mogli da definišemo kao razlike i sukobi u mentalitetu.
Cvijićeva mapiranja južnoslovenskog prostora mogu nam poslužiti kao naputak za
bolje razumevanje kasnijih sukoba unutar same države i njenu dezintegraciju, a
takođe i kao model idealno tipski sukobljenih strana istoka i zapada na jednom
mikro planu.
Ove dve perspektive – globalna svetska
politika i dubinska unutrašnja nekonzistencija – predmet su teksta objašnjenja
nastanka, trajanja i kraha Jugoslavije.
Postoji kod toliko pominjanog Hobsbauma
jedna rečenica iz knjige „Doba ekstrema“ koja prikazuje zatvoreni krug „kratkog
dvadesetog veka“ na simboličan način u primeru grada Sarajeva, isprva kao grada
u sastavu okupirane Bosne s početka 20. veka, a onda i kao grada opsednutog i
okupiranog po drugi put, s kraja 20.
veka. U prvom slučaju reč je o austrougarskoj okupaciji koja kulminaciju
dostiže Principovim atentatom austrougarskog prestolonaslednika, a u drugom
slučaju reč je o braoubilačkom jugoslovenskom ratu i srpskoj opsadi grada. Hosbabaum
uzima te dve tačke kao početak i kraj jedne Evrope i jednog političkog sveta
koji se prelomio na tako malo prostora, a na tako buran i gromoglasan način u
oba slučaja.
Sarajevski atentat iz 1914. g. uveo je
na velika vrata ono što je bilo najavljivano kao nacionalno oslobođenje naroda
koji su živeli u višenacionalnim imperijama Austro-Ugarske, Osmanskog carstva i
Rusije. Italija i Nemačka uhvatile su kraj 19. veka kao trenutak nacionalnog
ujedinjenja i započele ono što će sa zakašnjenjem od pedesetak godina stići i
na Balkan, ali su istovremeno počele da traže i svoje mesto pod kolonijalnim
suncem te će i na taj način doći na balkanski prostor.
U tom kontekstu novih, mladih i
ambicioznih evropskih kolonijalnih nacija valja posmatrati i nastanak i ulogu
Jugoslavije. Ali ne samo Jugoslavije, već čitavog jednog pojasa od Baltika to
Sredozemnog mora koji ostaje kao opustošeni koridor neafirmisanih država i
nekoherentnih društava koji se pojavljuju posle iščezavanja imperijalnih
struktura Austro-Ugarske, Rusije i Osmanske carevine. Ovo područje posle Prvog
svetskog rata veoma je nalik području posle pada Berlinskog zida – zona
poluhaosa sa izrazito nacionalističkim i klerikalnim javnim njenjem koja je
podržana od strane anglosaksonskih vlada u cilju ograničavanja nemačkog i
ruskog uticaja. Jugoslavija je u toj slagalici bila deo koji je trebalo da
spreči ugrožavanje anglosaksonskih zona uticaja na Ssredozemlju i Bliskom
Istoku na koje se direktno pozivala germanska imperijalna doktrina. Taj koridor
od Baltika do Sredozemlja imao je dvojaku ulogu, s jedne strane je trebalo
obuzdavati Nemačku, a s druge strane Rusiju koja je, pored etikete azijske
despotije, od 1917. g. dobila i epitet crvenog čudovišta i najvećeg
neprijatelja kapitala. Na taj način je evroatlantska Evropa činila svoje
globalne položaje relativno sigurnim uz pomoć jednog broja državica koje su
izrasle na zagraničnim krajevima nekadašnjih imperija.
Problem sa ovim konceptom
srednjoevropskog, istočnoevropskog i balkanskog rešenja bio je taj što su
novonastale države od Poljske, Čehoslovačke, Rumunije, Jugoslavije i Grčke,
isplivale na međunarodnu scenu kao rezultat kompromisa tadašnjeg svetskog
kolonijalnog stanja i lokalnih nacionalizama. Nijedna od pomenutih država nije
imala neposredno državotvorno iskustvo ili upravljanje sopstvenim
isntitucijama. Sve su bile pod dugogodišnjim ili čak viševekovnim okupacijama,
razdrobljenih institucija i snažnim protonacionalističkim sećanjem na slavnu i
svetlu prošlost. Ovi prostori bili su granična područja na kojima su se
dodirivale različite imperije, kulture, pa i civilizacije, te su shodno tome
reakcije na te kontakte bile eruptivnije.
Piter Turčin, osnivač kliodinamike, ove
zone naziva „metaetničkim linijama razgraničenja“ koje predstavljaju najvrelija
žarišta jedne kulture/civilizacije koja se nalazi u neposrednom dodiru sa bitno
drugačijim Drugim. Ovaj model može da pomogne kao objašnjenje zašto je danas
rusofobija jaka koliko i germanofobija u Poljskoj, ili zašto je Mađarska toliko
antimigrantski nastrojena, ili zašto Hrvati vole da kažu za sebe da su
„predziđe kršćanstva“. Iz pomenute tri države jasno se vidi da je zajednički
imenitelj identiteta katoličanstvo kao stožer oko kojeg se okuplja zajednica,
ali isto tako i kao štit za spoljnu odbranu tvrđave Evropa. O dugoj tradiciji
metaetničkih linija i nestabilnosti ovih pograničnih zona na simptomatičan
način govore i toponimi kao što su
Ukrajina ili nekadašnja Vojna Krajina, pa ako hoćete i SAO Krajina. Značenje
reči „krajina“ je granica, rubno područje, a graničari su ljudi sa posebnim
statusom koji uživaju privilegije. To su bili Kozaci u Ukrajini, Srbi u Vojnoj
Krajini tokom osmanskih prodiranja u Evropu, a nakon oslobađanja osmansko-islamske
pretnje Evropi kao civilizacijske ova linija razgraničenja je povučena između
podskupova istog skupa – pravoslavnih i katolika koji su se devedesetih
sukobili na linijama SAO Krajine.
Ova metaetnička linija razgraničenja
spuštala se od severa ka jugu i u svim slučajevima se držala koliko-toliko
koherentno, osim u slučaju Jugoslavije jer je sama linija upravo prolazila kroz
Jugoslaviju. I ovde dolazimo do druge uporišne tačke eseja, a to je dubinska
unutrašnja nekonzistencija društva.
Milos Popovic (tw profile) |
Pod dubinskom unutrašnjom nekonzistencijom podrazumeva se tihi konflikt društvenog nasleđa shvaćenog kao sistem institucija koje vuku poreklo iz bitno različitih korena. Primeri ove vrste najčešće su oni koji se odnose na razlike između bogatog severa ili siromašnog juga, čime se apostrofira značaj geografskog porekla za (ne)uspeh određenog tipa društvene organizacije. Međutim, pored geografske determinante koja može biti presudna u nekim slučajevima, kao što su rudimentarni oblici društvenog organizovanja, postoje i one razlike koje se tiču političke i kulturne baštine koje definišu javno mnenje i regulišu komunikaciju na više nivoa. Ovaj fenomen neki nazivaju razlikama u mentalitetu naroda, iako to nije posve najpreciznije jer su modeli ponašanja podložni promenama u zavisnosti od kvaliteta istorijskih procesa. Sociolog Norbet Elijas ove istorijske tokove nazivao je “procesima civilizovanja” i smatrao ih je izuzetno značajnim u izgradnji moderne zapadne države koju posmatra kao sistem dozvola i ograničenja centralne vlasti u odnosu na civilno društvo. Suština problema se svodi na sledeće: process izgradnje demokratske nacionalne države vodio je kroz borbe različitih staleža koji su se međusobno ograničavali i uslovaljavali, a kao rezultat tih borbi dobijena je moderna civilizacija zasnovana na individualizmu, privatnom vlasništu (odnosno preduzetništvu), tržištu i demokratiji. Korene ovih tekovina veliki broj društvenih teoretičara pronalazi u srednjovekovnim gradovima u kojima se formirala klasa preduzetnika (trgovaca, zanatlija, bankara), koji su bili preteče onoga što će krajem 18. i tokom 19. veka biti nazivano buržoazijom.
Termin buržoazija u kolokvijalnom
kontekstu ima negativan predznak, kao što revolucije imaju predznak levičarskih,
iako postoje i liberalne i konzervativne revolucije. Buržoazija ima poseban
značaj za zapadnu civilizaciju i savremeni globalni svet jer je preduzetnički
duh srednjevekovnih esnafa klica koja je omogućila razvoj gradova i jačanje
uticaja individualnih sklonosti u odnosu na tradicionalne sisteme privilegija.
Ovo je bilo vrlo važno za sistem vertikalne društvene pokretljivosti jer je
označilo kraj pripisanim položajima na osnovu porekla i statičnim sistemima
aristokratije i klera. U ondašnjoj Evropi kasnog srednjeg veka postojao je
izraz koji je opisivao važnost urbanizacije za političku emancipaciju, a glasio
je “gradski vazduh oslobađa”, što će nekoliko vekova kasnije, u nešto
izmenjenom obliku, pisati na ulazu u nemačke koncentracione logore kao “arbeit
macht frei”, odnosno “rad oslobađa”. Ova bizarna istorijska logika, od
slobodnog grada do logora, odlika je epohe Moderne kao ujedno i blistave i
strašne. I upravo su podela i usložnjavanje rada, a samim tim i širenje tržišta
i razvoj potrošnje, bili okidač za nastanak fenomena koji Maks Veber naziva “građanski
kapitalizam”.
Građanski kapitalizam Veber direktno
suprostavlja političkom kapitalizmu koji opisuje kao kapitalistički sistem, ali
sistem koji zavisi od volje jednog čoveka ili klike koja upravlja državom.
Veber je primere političkog kapitalizma pronalazio u dalekoistočnim zemljama i
drevnim despotijama u kojima je duh preduzetništva konstantno sputavan ili u
najboljem slučaju korišćen isključivo za potrebe uskog kruga vlasti, ali da nikako
nije uspevao da se omasovi i stvori heterogeno stabilan sistem. U političkom
kapitalizmu umesto dijaloga i diskusije vladaju monolog i strahovlada, umesto
demokratske vlasti vlada autokratija, umesto decentralizacije sistema dominira
centralizacija, a umesto pregovora na sceni su ultimatumi. Još jedan sociolog,
Georg Zimel, opisao je suštinu gradskog kapitalističkog načina života i
komunikacije kao “blaziranog”, odnosno spremnog na pregovaranje i
prilagođavanje u cilju izvlačenja najboljeg mogućeg rezultata.
Povratak na dubinsku unutrašnju
nekonzistenciju na primeru Jugoslavije je sukob pomenuta dva sistema
kapitalizma u njihovim lokalnim izražajima. Fenomenološki gledno sukobi na
Balkanu jesu “civilizacijski” ili verski, ali nam takve konstatacije ne
objašnjavaju ništa, ili barem ne mnogo. Dubinski sukobi među balkanskim
narodima na podrućju nekadašnje Jugoslavije su sukobi kvalitativno različitih
struktura koje reprodukuju društveni život. Banalan primer, ali primer koji
savršeno objašnjava sukob političkog i građanskog kapitalizma u jugoslovenskim
prilikama jeste ubistvo koje se desilo u Narodnoj skupštini 1928. g. kada je
radikalski poslanik Puniša Račić ubio nekoliko poslanika Hrvatske seljačke
stranke zbog verbalnog sukoba, što je kasnije izazvalo duboku krizu koja je
potegla pitanje ustrojstva novostvorene države i zahteve za samostalnošću
hrvatske strane, na šta je kralj reagovao uvođenjem diktature i raspuštanjem
skupštine.
U suštini, Račićev atentat samo je
vrhunac onoga što se valjalo od osnivanja Jugoslavije, a to je na koji način
organizovati državu: centralizovati je kako su hteli radikali, federalizovati
kako je zahtevala Hrvatska seljačka stranka ili decentralizovati kako je smatrao
demokrata Svetozar Pribićević koji je prešao put od radikalskog saveznika do
koalicionog partnera Stjepana Radića. U osnovi ovih problema je dubinsko
nerazumevanje dveju strana koje su nikle u kvalitativno drugačijim
socioistorijskim kontekstima – sa jedne strane nalazili su se Slovenci, Hrvati
i oni Srbi koji su živeli u zapadnoervopskom sistemu činovništva, procedura i
birokratije (birokratija je kod Vebera fenomen koji je posebno razrađen do
detalja) koje su korišćene kao sredstva kada je trebalo ispregovarati
privilegije ili bolje uslove za zajednicu. Sloboda određenog grada kod Slovenaca,
Hrvata i Srba “prečana” plaćana je dukatima carskoj vlasti, dok je sloboda Srba
južno od Save i Dunava plačana krvlju ustanika. To je ključna razlika koja je
vodila svim kasnijim sukobima, kako na ličnom tako i na kulturnom planu
zajednica, jer jedni nisu mogli da razumeju druge kako krv ili uvreda mogu da
se ispregovaraju, a da se ne osvete, odnosno kako sloboda može da se sačuva ako
se nametnu još jače stege.
Uticaji Osmanske carevine i Austro-Ugarske
monarhije ostavili su dalekosežne posledice po razvoj i stabilnost kasnijih
jugoslovenskih republika. Osmanska carevina bila je među najzaostalijim
imperijama svog doba i nisu je bez razloga nazivali “bolesnik sa Bosfora”. Svoj
vrhunac doživela je za vreme Sulejmana Veličanstvenog 16. veka, ali iza sebe
nije ostavila kompetitvne civilizacijske tekovine. Svakako, nije to učinila ni
Austro-Ugarska u velikoj meri, niti je bila demokratski otvorena zemlja, ali je
svakako bila uređenija i homogenija kao sistem u odnosu na Osmansko carstvo
koje je bilo sastavljeno iz mnoštva lokalnih i autarhičnih zajednica. Još jedan
primer postojanja sistema u Austro-Ugarskoj koji nije bio u potpunosti
diskriminatoran na osnovu nacionalnog ili verskog prefiksa jeste fenomen u vezi
sa atmosferom pred Sarajevski atentat 1914. g. Iako su Princip i drugovi bili
revolucionarno opredeljeni, njihovi roditelji su bili prilično gradsko-buržoaski
proračunati. Pripadnici Mlade Bosne koji su bili srpskog porekla u pismima su
zapisali koliko su neslaganje imali sa svojim očevima trgovcima i činovnicima
zbog svojih radikalnih i avangardnih političkih uverenja. U Osmanskom carstvu
tako nešto je bilo nemoguće - da u javne poslove stupaju oni koji ne pripadaju
ekskluzivnom krugu muslimana. I zbog toga je borba za slobodu “pod Turcima”
morala biti hajdučko/uskočka, radikalna i revolucionarna, na sve ili ništa, jer
je sistem bio postavljen kao kastinski. U austrougarskom kontekstu nevolje su
se dale ispregovarati ili je barem postojala mogućnost da se ispregovaraju. Da
je Princip atentat izvršio u Istanbulu teško da bi bilo kakvo suđenje održano,
kao što je bilo održano u okupiranom Sarajevu.
Milos Popovic (tw profile) |
U tom kontekstu nerazvijenog i nekoherentnog društvenog tkiva kakvo je bilo karakteristično za sve Jugoslavije nije bilo moguće očekivati njen opstanak. Od razvijenih severozapadnih i “najevropskijih” krajeva poput Slovenije, Slavonije i Vojvodine, preko jadranskog pojasa kao nešto manje urbanizovanog ali i dalje bolje pozicioniranog u odnosu na dinarski masiv gorštačke kulture gde je hajdučija često bila izvor prihoda, pa sve do orijentalnog tavorenja Kosova ili Makedonije, nije postojala zajednička supstanca građanskog kapitalizma. Naročito ne ako se uzme u obzir globalni politički kontekst rađanja Jugoslavije koji je, pre svega, bio uslovljen spolja.
Нема коментара:
Постави коментар