Kada sam u prvom putopisu pomenuo sličnosti Zakavkazja sa Balkanom, onda
sam mislio na sličnosti kulturnih vetrometina na kojim se nalaze zakavkaske i
balkanske države. U društvenim naukama kojima je u centru proučavanja politička
istorija, Balkan, i sve ono što uz njega ide, zauzima bitno mesto. Kada se u
sociologiji, ili geopolitici, kaže „balkanizacija“, onda se pod tim podrazumeva
konstantno osipanje kontinuiteta državnosti i državotvornosti, kao i
nesposobnosti da se to osipanje reši diplomatskim sredstvima. Naravno, čitava
stvar nije nikakv balkanski izum (zemlje nekadašnjeg Beneluksa su se vekovima
krvavo satirale), ali je ta društvenonaučna odrednica, „balkanizacija“, postala
odomaćena u skladu sa savremenim razvojem nauke. Da ipak ne bismo ostali usamljeni,
mi, Balkanci, pobrinuo se američki geopolitičar poljskog porekla, Zbignjev
Bžežinski, koji je odrednicu Balkan i balkanizacija protegao na Zakavkazje i
srednju Aziju, nazvavši ovo geografsko područje Evroazijski Balkan. Dakle,
nešto što bi, otprilike, moglo da se prepozna u savremenoj ruskoj ideji o
stvaranju Evroazijske unije kao pandanu Evropskoj uniji, a što obuhvata
nekadašnje južne republike SSSR. U ovu grupu, evroazijskih balkanskih država,
spadaju Gruzija, Jermenija, Azerbejdžan, Kazahstan, Turkmenistan, Uzbekistan, Krigistan
i Tadžikistan (ponegde se može pročitati da tu spada i Avganistan, što nije
isključeno imajući u vidu pokušaj sovjetske i, kasnije, američke dugoročne
okupacije ove zemlje).
Kao i na našem Balkanu i ovde je politička, ekonomska i svaka druga državna
nestabilnost normalna stvar, s tim što je ovde sve mnogo intenzivnije i
surovije negoli kod nas. To je iz prostog razloga tako što se na ivicama i
neposrednom komšiluku evroazijskog Balkana nalaze velike sile, skoro imperije,
kao što su Rusija, Turska i Iran. Međutim, još bitnije je to što je evroazijski
Balkan energentima veoma bogato područje (ako ne i svetski najbogatije), pa
samim tim kroz istoriju privlači i različite imperije koje nisu u neposrednom
okruženju i komšiluku. Danas je na ovim područjima primetan uticaj SAD, ranije
Britanije i Francuske, a i Nemačka je skoro dopirala do kaspijskog basena tokom
Drugog svetskog rata. I dok svet i EU ne znaju šta će sa našim Balkanom, na
onom evroazijskom se igra veoma ozbiljna partija šaha. Ne bih da zalazim u
odnose srednjoazijskih država koje, još uvek, nisu zaokružile nacionalnu ideju,
pa ću se usmeriti na odnose snaga u Zakavkazju.
Zakavkazje se nalazi između Crnog i Kaspijskog mora, na severu je Kavkaz i
Rusija, a na jugu Iranska visoravan. Područje je, u državnom smislu, podeljeno
na tri dela: Gruziju, Jermeniju i Azerbejdžan. Mi smo proveli skoro 10 dna u
Gruziji koja, čini se, ostavlja utisak najstabilnije države u regionu.
Jermenija je tu u najnepovoljnijem položaju i, verovatno, najsiromašnija, dok
Azerbejdžan uživa međunarodni ugled zahvaljujuči svojim kaspijskim energentima
(ideja o gasovodu „Nabuko“ je poznata). Nijedna od ove tri države nema jasno i
rešeno teritorijalno pitanje, nešto slično kao što Srbija ima problem sa
Kosovom, samo mnogo ozbiljnije i agresivnije. Jermenija i Azerbejdžan imaju
spor još iz devedesetih godina, tokom raspada Sovjetskog saveza, oko regije
Nagorno-Karabah, koja je formalno u sastavu Azerbejdžana, ali je suštinski
kontrolišu Jermeni. Tokom našeg boravka u Gruziji bilo je puškaranja na
granicama ove pokrajine gde su Jermeni ubili desetak Azerbejdžanskih vojnika.
Za razliku od Jermenie i Azerbejdžana, država koje su prilično nacionalno
homogene, Gruzija je šarenolika, kako u verskom tako i u etničkom smislu.
Azerbejdžan je dominantno muslimanski sa većinskom populacijom Azera koji
govore turskim jezikom (jedna od spoljnopolitičkih orijentacija Turske je
upravo na srednju Aziju i među narode turkijskog porekla, Turkmene, Uzbeke,
Kazahe i dr.). Jermenija je, uslovno rečeno, pravoslavna, s tim da je Jermenska
pravoslavna crkva, baš kao i Gruzinska, monofozitska crkva, što znači da
priznaje samo jednu, božansku, prirodu Hrista, za razliku od Srpske ili Ruske
crkve gde je Hrist bogočovek, tj. ima dvojaku prirodu. Jermenija je jedini
saveznik Rusije na ovom terenu, a po rečima našeg gruzinskog poznanika Laše,
Rusi imaju i vojne baze u Jermenije. Inače, Jermenija i Gruzija su bile prve
države koje su prihvatile hrišćanstvo kao zvaničnu religiju u 4. veku. Obe države
imaju veoma specifična pisma, unikatnija od naše ćirilice koja, po njihovom
zdravorazumskom sudu, izgleda kao prilagođena verzija ruske ćirilice.
Ako je Azerbejdžan saveznik Turske i SAD, Jermenija Rusije, Gruzija je tu
najviše evropski i probriselski nastrojena. Zastave EU se nalaze na svakoj, od
nacionalnog značaja, zgradi, pa se čini da je evro fanatizam normalna stvar,
što je i razumljivo ako se uzme u obzir iskustvo koje su imali. A to iskustvo
je uglavnom vezano za Rusiju koju ne mirišu preterano, mada svi govore ruski, a
u trgovinama dominira ruska roba. Tragikomično mi je delovala scena tokom
posete Nacionalnom muzeju u Tbilisiju, u okviru kojeg se nalazi Muzej sovjetske
okupacije, kada sam na jednom od monitora, na kojem je trebalo da ide nekakv
film, pročitao obaveštenje na čistom ruskom „НЕТ СИГНАЛ“. Dakle, iako u
Tbilisiju nema ruske vojne okupacije, prisutna je „okupacija“ u tehnici,
prehrambenim proizvodima, alkoholnim pićima, a sasvim je normalno da se u
kafićima pušta nekakva ruska pop muzika. Znači, ruska „meka moć“ je ipak snažna
iako se Gruzini svemu tome načelno opiru, pa su tako jednom bulevaru nadenuli
ime po bivšem američkom predsedniku Džordžu Bušu.
Konflitki sa Rusima počinju otkako je rusko carstvo krenulo da izlazi na
Crno more, potom je, u prvim godinama SSSR, Gruzija, kao i svi ostali narodi i
narodnosti, imala pravo na samoopredeljenje, ali je to kratko trajalo i ponovo
je uspostavljena ruska dominacija. Jedno vreme je čak postojala i Zakavkaska
socijalistička republika koju su činile Gruzija, Jermenija i Azerbejdžan, ali
nije dugo potrajala. Glavni grad ove republike je bio Tbilisi, uopšte grad koji
je centar i raskrsnica Zakavkazja. Verovatno najpoznatiji Gruzin je Josif
Visarionovič Džugašvili, poznatiji kao Staljin, ali se savremena Gruzija
preterano ne razmeće tim hvalisanjem, sem kada žele da vam uvale suvenire ili
da vas provozaju do Staljinovog rodnog mesta – Gori. Drugi, svetski manje
poznat Gruzin, je bio šef sovjetske tajne službe, preteče KGB, Lavrentij
Berija, ali je njegovo ime ostalo poznato mahom u granicama SSSR.
Dok smo o ovim temama razgovarali sa Lašom pomenuo mi je da je i Erdogan,
današnji turski predsednik, poreklom Gruzin. Iznenadio sam se tim podatkom, ali
sam kasnije guglao i našao da je Erdogan poreklom iz crnomorskog gradića Rize,
nedaleko od gruzijske granice, i Batumija, koja je često menjala oblik. Uopšte,
čitava regija sa centrom u Batumiju je veoma specifična. Ova regija se zove
Adžarija i nastanjuju je Adžari/Gruzini, ali Gruzini muslimanske veroispovesti
koji govore dijalektom drugačijim od onoga u Tbilisiju i ostatku Gruzije. Adžarija
je tokom devedesetih imala široku autonomiju i bila prilično nezavisna od
centralne vlasti u Tbilisiju koju je vodio nekadašnji ministar spoljnih poslova
SSSR, Edvard Ševarnadze. Kada su Ševarnadzea skinuli sa vlasti 2003. godine u
režiji njihovog Otpora (tzv. Revolucija ruža, njihov Otpor se zvao Kmara i
znači „dosta“), kao mi Miloševića 2000. godine, Adžarija je vraćena pod jači
uticaj centralne vlasti, lokalna vlast je smenjena i sprovedena je agresivnija
gruzinizacija. Adžarija je uglavnom orijentisana na turizam (najbroniji gosti
su Rusi i Turci), brodogradnju i poljoprivredu. Ovde je animozitet prema Rusima
manji, da li zbog turizma ili eventualne ruske podrške autonomiji Aždarije... U
arhitektonskom smislu Batumi odudara od Tbilisija, egzotičniji je, šarenolikiji,
primetniji su uticaji Turske i Rusije, dok je Tbilisi arhitektonski monotoniji,
ali o tome kasnije.
Većini ljudi u Srbiji Gruzija je postala poznatija 2008. godine kada se
odigrao kratkotrajni rat između, sa jedne strane Rusa, Abhaza i Oseta, i, sa
druge strane, Gruzina. Već sam pomenuo da je Gruzija u etničkom smislu šarena, da
pored Gruzina zemlju nastanjuju i Adžari, Abhazi, Oseti, Svani, Rusi, Turci,
tako da je, po meni, od sve tri zakavkaske države ona najsličnija Srbiji.
Naime, 2008. godine pokrajine Abhazija i Južna Osetija su proglasile
nezavisnost u čemu im je pomogla Rusija slanjem svoje vojske. Čitava stvar nije
od juče već su je pretohdila međusobna proterivanja tokom devedesetih, pa su
Abhazi i Oseti samo čekali pogodnu priliku da uzvrate Gruzinima i to dočekali
2008. godine, otkad su suštinski nezavisni ali međunarodno pravno nepriznati.
Inače, ako se odlučite da izađete iz Gruzije koristeći granične prelaze
Abhazije i Južne Osetije to će vam se tretirati kao ilegalno napuštanje
gruzijske teritorije, pa će vam sledeći ulazak u Gruziju biti problematičan jer
nemate izlazni pečat. Već sam pominjao uticaje Rusa i Turaka na čitav region, a
kad sam već kod Osetije pomenuo bih i Iran. Pored Južne Osetije postoji i
Severna Osetija koja se nalazi u sastavu Rusije, a koja je nedavno dodala sebi
svoje antičko ime Alanija. Oseti pripadaju iranskoj grupi naroda, poput Kurda
(kojih ima po Turskoj, Iraku, Siriji, Iranu), Tadžika (Tadžikistan), Paštuna
(Avganistan), Baluča (Pakistan), ali su Oseti mahom pravoslavci (u Alaniji, tj.
Severnoj Osetiji, dobar deo je onih koji su pagani ili staroslavci, a na trećem
mestu su Oseti islamske veroispovesti). Otuda je malo jasnije i iransko
interesovanje za ove prostore, mada je uticaj Irana najslabiji iako je Persija
među prvim organizovanim državama koja je upravljala regijom.
I na kraju, nešto o imenu Gruzija.
Gruzini svoju zemlju zovu Sakartvelo, po mitskom praocu Gruzina Kartliju.
Danas postoje dve regije koje nose naziv Kartli i obe zauzimaju centralnu
poziciju: Šida Kartli i Kvemo Kartli. Kada sam ovo saznao pitao sam se kakve
veze sa ovim imenom ima naziv Gruzija, a postoje tri objašnjenja. Prvo
objašnjenje je antičko, grčko-rimsko, i kaže da je naziv Gruzija izveden iz
grčke reči za poljoprivrednike (zbog velikog broja vinograda i voćnjaka), a
trebalo bi da se izgovara otprilike „jorgos“ ili nešto sl. Druga verzija imena
Gruzija potiče iz persijskog jezika, iz reči „gurg“ što je korišćeno kao
persijski opis za „zemlju vukova“. Ova verzija mi je nekako smislenija od prve
jer su nas u Turskoj naučili da za Gruziju kažu Gjurđistan. I treća varijanta,
ili hrišćanska verzija, potiče od svetog Georgija/Đorđa, sveca zaštitnika prvih
hrišćanskih zemalja (u Tbilisiju, na Trgu slobode, stoji spomenik Sv. Đorđa
kako ubija aždaHu), pa se tako na Zapadu odomaćio naziv „Georgia“, dok mi
koristimo slovenizovanu persijsku varijantu „Gruzija“.
Нема коментара:
Постави коментар