Gotovo posle svakog monstruoznog ubistva u Srbiji u javnosti se pojave
priče o neophodnosti vraćanja smrtne kazne kao jedine adekvatne za počinjeno
monstruozno ubistvo. Prethodnih godina su tabloidi prednjačili u popularizaciji
zagovaranja smrtne kazne – što je i razumljivo, jer su tabloidni mediji po
definiciji senzacionalistički i skandalozni baš kao i smrtna kazna. Međutim,
ove godine, posle ubistva Tijane Jurić, oglasio se ministar unutrašnjih
(ne)dela koji je istakao da je šteta što smo ukinuli smrtnu kaznu i da nismo
zreli za evropske standarde. Šta je ministar podrazumevao pod evropskim
standardima nije jasno, ali smrtna kazna je jedno vreme bila evropski standard
– istina pre dva, tri veka. Ni naš kapitalizam nije savremeno evropski, pa
možda na tom tragu domaća aristokratija zahteva i populističke kazne, što
možda ima smisla ako se čita Fukoovo delo „Nadzirati i kažnjavati“. Ko zna šta je na repertoaru posle Vebera...jedno vreme se naslućivao
Trocki, možda je na red stigao Fuko...
Pre nego što počnem sa kraćom analizom pojave i razloga nestanka smrtne
kazne u, danas razvijenom, zapadnom svetu, par rečenica o suštini smrtne kazne
i šta se njome zapravo postiže.
Smrtna kazna je trijumfalno ceremonijalna presuda kojoj je posredni cilj
kažnjavanje prestupnika, a glavna meta joj je upozorenje društva. Smrtna kazna
ima za cilj da suspenduje drugačije mišljenje institucija i da čitav sistemski
aparat svede na golu silu, što je izvodivo u nerazvijenim društvima gde
religija igra veoma bitnu ulogu u regulisanju međudruštvenih odnosa. Tu gde
religija ima snažnu ulogu u regulisanju društvenog života ne postoji nacija i
ne postoje građani, nego podanici. Izvođenje smrtne kazne je zbog toga
predstava koja ima za cilj da mistifikuje počinjeno krivično delo, a ne da ga
racionalno objasni i analizira isto. Ta vrsta predstave koja se odigrava i oko koje
se pravi spektakl odraz je nepostojanja bezličnih institucija i prisustva
impulsivnosti u vođenju (socijalne) politike. Impulsivna politika je
harizmatska i autokratska politika tipična za monarhijska državna uređenja, što
kod Fukoa igra bitnu ulogu jer je izvržilac smrtne kazne – dželat –
otelotvorenje monarha/vladara koji poseduje moć i znanje (znanje zastrašivanja)
da javno čereči i sprovodi osvetu nad društvom kroz javno izloženog prestupnika.
Zato je kažnjavanje, kao iživljavanje dželata/vladara, suštinski marketinški potez
za cementiranje sistema straha i torture, obogaćen besplatnim spektaklom za
sve. A spektakl je, kao što su Situacionisti još šezdesetih primetili, kapital
akumuliran do one granice kada postaje slika koja omogućava jeftinu zabavu
milionima.
***
Fukoova analiza usmerena je na kažnjavanje počinilaca određenog krivičnog
dela, njegova analiza počinje sa prikazima mučenja na javnim mestima koja su
imala za cilj da služe kao primer drugima. Mučenja koja su bila tipična za
period do druge polovine 18. veka polako nestaju kao segment socijalne politike
kažnjavanja, na njihovo mesto dolaze sistemi koji imaju za cilj da prevaspitaju
pojedinca i vrate ga u kolotečinu svakodnevnog života, prvo u kaznenoj
jedinici, a potom posle adekvatne resocijalizacije i u svakodnevni život van
totalne institucije u kojoj je individua (shodno počinjenom delu) boravila.
Telo prekršioca javnog reda i zakona zameniće njegova „duša“, odnosno mentalni
sklop koji će trpeti torturu sistema kome je taj pojedinac zaista potreban. U
društvima bez razvijene podele rada, gde novčana privreda ili ne postoji ili je
na veoma niskom stadijumu razvoja, gde se porez plaća shodno prinosima sa
zemljišta na kome stanovništvo živi (ili se ne plaća uopšte u zamenu za obradu
zemlje i služenje lokalnom aristokrati – zemljoposedniku) kaznene mere su bile
brutalnije u smislu primene fizičke sile vlasti nad počiniocem prekršaja. Odnos
između nadređenog i podređenog je neposredniji, više obojen emocijama i
samovoljom u korist prvog, a samim tim čitav pravni sistem počiva na fizičkim
represalijama i cilju održavanja normalnog stanja u korist vlasti i
privilegovanih. Vlast ne sprovodi samo kaznu već i osvetu nad onima koji se
usude da uzdrmaju poredak, to je obrušavanje na pojedinca kao neposlušnog i
nelojalnog, ali i na sve one koji razmišljaju izvan sistema privilegija.
Javno mučenje kao kazna postajalo je vremenom neadekvatno i kao
potencijalno kontraproduktivno, spektakularnost prizora je postala tačka u
kojoj se masa poistovećuje sa okrivljenim i stoga je takav pristup označen kao
remetilački. Iz tog razloga, telo će postati samo „posrednik“ u širem krivičnom
postupku, telo je fizički objekat koji ima prava na određena pravna uživanja i
upravo će se ukidanjem tih pravnih uživanja počiniocu krivičnog dela staviti do
znanja kolika je snaga državnog aparata, kao i njegove namere po pitanju
kažnjavanja. U tom smislu kazna više nije puko ispoljavanje besa i surovosti
vlasti, kazna sada deluje kao prevaspitavajuća mera (resocijalizacija se
pokazala kao potpuni promašaj, ali je zato stvorena čitava mašinerija
različitih islednika nadležnih za različite segmente ličnosti) koja nastupa iza
očiju javnosti i koja uvodi čitav niz dodatnih elemanata u toku samog procesa,
tj. suđenja. Pod tim se misli na analizu šire slike počinjenog dela kao i
analiza samog psihološkog profila počinioca, a sve sa ciljem da se što bolje
prouče konteksti nastanka takvih devijacija i njihovo kasnije sprečavanje. Na
taj način se postiže bolje upravljanje resursima, odnosno čitavim sistemom, to
je svojevrsna ekonomija kaznenog sistema koja više ne deluje na kratke staze,
već traga za dugoročnim rešenjima socijalne anomije. „Posledica te novonastale
uzdržanosti jeste da dželata, neposrednog anatoma patnje, zamenjuje čitava četa
stručnjaka: nadzornici, lekari, kapelani, psihijatri, psiholozi, vaspitači; već
samim svojim prisustvom kraj osuđenika, oni pravosuđu pevaju hvalospeve koji su
mu potrebni i jemče mu da telo i bol nisu krajnji ciljevi njegove kaznene
delatnosti.“ (Fuko, 1997:14) Ovaj sistemski pristup podrazumeva detaljnu
analizu, to nije ograničavanje na trenutak izvršenja presude, ovde je na delu
hermeneutičko proučavanje prekršaja koje će biti sankcionisano takođe merama
koje imaju za cilj sistemski preobražaj ili, u najgorem slučaju, uključenje u
sistemski aparat države. Namesto tela koje je ranije bilo meta zakona, ovde je
reč o telu kao subjektu koji poseduje određena građanska prava, a koja će mu
ovom prilikom biti oduzeta. Dakle, pojedinac se tretira kao građanin, kao osoba
koja poseduje određena prava i najelementarnije od tih prava – pravo na život.
To pravo na život kod počinioca zločina tretirano je na već dva pomenuta
načina, dirketnim uništavanjem samog subjekta kao materijalnog bića i
sistemskom mentalnom procesu prevaspitavanja. Promene koje su se odigrale u
sferi kažnjavanja nisu se odigrale nasumice, već su bile praćene širim društvenim
kretanjima. Pojedinac se, sa sve većom modernizacijom društva i participacijom
u državnim institucijama, počinje osećati kao građanin, naspram prethodnog sistema
feudalnih obaveza koji je deprivilegovane slojeve označavao kao podanike. To je
bitna tačka u analizi čitavog procesa i metamorfoze sistema kažnjavanja. Naime,
podanik je osoba koja ne odlučuje o procesima koji se odvijaju u javnoj vlasti,
to je osoba koja svojim rođenjem stiče status u društvu koji će je pratiti do
kraja života. Tek sa pojavom prve komercijalizacije privrede i stvaranja
građanskog sloja i anticipacije onoga što će kasnije biti prepoznato kao
buržoazija, dolazi do urušavanja jednog sistema privilegija. Dakle, građanska
emancipacija i aktivno učešće u društvenom životu, pre svega u privrednom
sistemu, uticalo je na način na koji će se regulisati prekršaji. Pojedinac u
jednom društvenom sistemu u kome postoji razvijena podela rada, gde je na delu
sve veća profesionalna diferencijacija i stoga sve veća emancipacija, postaje
bitan faktor odlučivanja.
Reforma kaznenog sistema je započeta još u drugoj polovini 18. veka, kao
priprema za sveopštu industrijaliazciju i novi način uređivanja mera nadziranja
i kažnjavanja. To je jasno ako se ima u vidu sve veći uticaj buržoazije na
dvoru, odnosno sve veće usložnjavanje i borba oko monopola sile. „Treba drukčije
kažnjavati: ukinuti fizičko sučeljavanje suverena sa osuđenikom; okončati sukob
u kome učestvuju osveta vladara i uzdržani bes naroda, a posrednici su
stradalnik i dželat. Javno mučenje je vrlo brzo postalo nedopustivo . . . Javno
mučenje je u svakom slučaju opasno, zbog oslonca kojeg u njemu nalaze uzajamno
suprostavljeno nasilja kralja i naroda.“ (Fuko, 1997:71) Sasvim je razumljiva
ova tendencija centralne vlasti da zabrani javna mučenja koja su mogla postati
samo kontraproduktivna, pogotovo ako se uzme u obzir da se od naroda, sa
pojavom komercijaliucije, sve više zahtevalo u smislu obaveza prema državi, a
da zauzvrat nije mnogo toga dobijao. Jednostavno, došlo je do prilične
asimetrije između centralnog aparata, koji je u svojoj suštini još uvek bio
aristokratski i koji je počivao na sistemu privilegija, a koji se nije mogao
izvući iz neminovnosti koemrcijalizacije začete u srži buržoaskog načina
proizvodnje. To će biti jedan od razloga zbog kojih će doći do revolucije 1789.
godine, kao potpuno prenaprezanje društvenog sistema i ekonomije na čelu sa
jednom parazitskom društvenom klasom. To je i poenta mera kažnjavanja, obaveze
centralne vlade postale su sve nametljivije i veće prema najvećem delu
populacije, nezadovljstva je svakako bilo mnogo (uostalom, kao i u svakoj većoj
društvenoj transformaciji), te stoga način kažnjavanja nije mogao biti
jednostavno preslikan iz feudalne prošlosti. Otvorenih sukoba unutar društva
bilo je sve manje, kao glavni neprijatelj često se locirala centralna vlada, te
je iz tog razloga postalo neprikladno i neefikasno koristiti direktnu fizičku
konfrontaciju kao sredstvo obračuna sa počiniocima prekršaja. Narod koji je bio
naviknut da gleda javna mučenja u krvi i surovost vlasti koja, i onako, podiže
namete, bio je sklon da rešenje svojih problema reši isključivo preko
prolivanja krvi, odnosno u seriji ustanaka koji bi kulminirali revolucijom. To
će na kraju i zadesiti Francusku, što samo pokazuje da vlast nije bila spremna
da se suoči sa korenitim reformama, već se zadržala na uzdržavanju od
eksplicitnog kažnjavanja, što sasvim sigurno nije bilo dovoljno za poboljšanje
šireg društvenog raspoloženja. „Stvarni cilj reforme, i to počev od njenih
najopštijih formulacija, nije toliko da utemelji neko novo kazneno pravo polazeći
od pravičnijih načela, nego da zasnuje novu ’ekonomiju’ kaznene vlasti, da
obezbedi njenu bolju raspodelu, kako ne bi bila ni suviše koncenrtisana u
nekoliko privilegovanih tačaka, ni suviše podeljena među uzajamno
suprostavljenim instancama; da je rasporedi u homogene krugove tako da ona može
da se vrši svuda, neprekidno, pa i u najsitnijim ćelijama društvenog tela.“
(Fuko, 1997:78) Usavršavanje kaznenog aparata značilo je sofisticirani načina
kažnjavanja koji je imao za cilj da nanese manje štete, pre svega državi, a
potom i pojedincu koji je, opet, trebao živ takvoj državi. Fuko ovaj novi
sistem kažnjavanja poredi sa, u to vreme, projektima planova Bentamovog
„Panoptikona“ koji je po karakteru svenadzirući. To je vreme građenja prvih
velikih zatvora koji su imali za cilj obuku i resocijalizaciju zatvorenika, u
širem društvenom smislu, svenadzirući karakter je shvaćen, u prenesenom
značenju, kao tendencija ka sve većoj međuzavisnosti i kontroli društva.
Pojedinac se više ne kažnjava brutalnim ispoljavanjem fizičke sile nad
njim, to je sada prošlost, a na mesto takvih mehanizama došao je sistem
vaspitavanja i stvaranja „poslušnih tela“, disciplina je postavljena na vrhu
hijerarhije koja kažnjava. Kazna se sprovodi daleko od očiju javnosti, u
zatvorenim i specijalizovanim ustanovama, dakle to je specifično ograđen
prostor koji nije dostupan bilo kome. Unutar tog ograđenog prostora važe
specifična pravila igre koja su definisana kontrolisanjem aktivnosti. Vreme
koje se provodi u tim totalnim institucijama (zatvori, bolnice, sanatorijumi)
isparcelisano je do najsitnijih detalja, tačno se zna šta se kada radi i na
koji način se radi. Smisao takvog načina upravljanja životima pojedinaca je
ekonomisanje životnim vremenom koje treba iskoristiti na najbolji način, a u
cilju što većeg profita. Disciplina predstavlja kombinovanje proizvodnih snaga
da bi se dobio efikasan aparat. Normirajuća sankcija je tu neodvojivi deo
čitavog procesa, ona ima za cilj da, preko disciplinske kazne, smanji
odstupanje od uobičajenog pravila ponašanja, tj. ona je sredstvo kojim treba
uvežbavati potčinjene. To uvežbavanje zahteva uključenje velikog broja
stručnjaka u analizu čitavog problema kao remetilačkog faktora društvenog
sistema, pa tako dolazi do sistematske analize anomije koju treba izanalizirati
u svojoj sušitini i preduhitriti njeno, eventualno, ponovno pojavljivanje.
„Panoptizam je opšte načelo nove ’političke anatomije’ kojoj su predmet i cilj
odnosi discipline, a ne suvereniteta.“ (Fuko, 1997:202) Paonptizam prividno
predstavlja tehničko rešenje, suština je slika određenog društva. Javno mučenje
je logičan završetak postupka kakav zahteva Inkvizicija, a stavljanje pod
nadzor je prirodan produžetak pravosuđa koje je prožeto disciplinskim metodama
i ispitivanjem. Iz ovoga je jasno uočljiva tendencija vlasti da u skladu sa
svojim načinom organizacije društvenog i ekonomskog života utiče i na način na
koji će se kažnjavati počinioci prekršaja.
Sasvim sigurno da te promene nisu bile samovolja vlasti, već da su se
dobrim delom odvijale i kao pritisci „odozdo“, tj. kao zahtevi za poboljšanje
uslova i načina samog kažnjavanja. Činjenica da život nije gubljen olako i
mučen na javnim mestima dovoljno govori da je reč o sintezi mera koje je
potegla vlast, a u cilju efikasnijeg kontrolisanja, i sa druge strane mera koje
su došle kao inicijativa socijalnih zahteva, pre svega zahvaljući „levoj“ i
liberalnoj ideologiji.
Ali, kada je reč o resocijalizaciji prestupnika i njihovom integrisanju u
društvu, ove disciplinske mere zatvorskog nadziranja su se pokazale neuspešnim.
Ogroman broj prekršioca zakona pokazao se kao povratnički, što znači da su oni
i po puštanju na slobodu ponovo činili slične ili iste (krivične) prekršaje.
Stoga su zatvori odigrali drugu prosistemsku ulogu, a to je da su osuđenici
neretko bili doušnici vlasti, obavljali raličite prljave poslove i postali neka
vrsta policijskih uhoda.
***
M. Fuko. (1997). Nadzirati i
kažnjavati. Nastanak zatvora. Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica
Zorana Stojanovića.
Toplo bih preporučio MR Pedro kreditne usluge bilo kojoj osobi kojoj je potrebna financijska pomoć i oni će vas držati na vrhu visokih direktorija za sve daljnje potrebe. Još jednom pohvaljujem sebe i vaše osoblje za izvanrednu uslugu i korisničku uslugu, jer je ovo sjajno sredstvo za vašu tvrtku i ugodno iskustvo zajmoprimcima poput mene. Želeći vam sve najbolje za budućnost.MR, Pedro je najbolji način da dobije lagan zajam, evo njihove e -pošte .. pedroloanss@gmail.com Hvala vam što ste mi još jednom pomogli u zajmu u svom iskrenom srcu, zauvijek sam zauvijek. zahvalan.
ОдговориИзбришиMožete se obratiti gospodinu Pedro -u Jeromeu za sljedeću financijsku pomoć kao što su zajam u kući, zajam za automobil, poslovni zajam, osobni zajam, zajam za trgovce, SBA zajam.