Kada sam početkom ove godine pravio plan kako da rasporedim preostali
uštekani novac od prošlogodišnjeg kratkotrajnog šljakanja, jedna od bitnih
stavki je bila – more. More iz prostog razloga jer na istom nisam bio od
kratkotrajnog, jesenjeg, kupanja na maturskoj ekskurziji u Grčkoj u jesen 2005.
godine. Pre toga prvo i jedino ozbiljnije „soljenje“ je bilo davne, olimpijske,
1996. godine u Krašićima, u Crnoj Gori. Dakle, rešio sam da hoću na more dok
još imam para, a to je značilo da minimum 300€ MORAM da imam za odmor. I sve bi
bilo u turističkom paradajz redu da krajem juna nisam saznao za „Putničku kuću
– Tbilisi“.
Iako, u državotvorno-političkom smislu, nisam orijentisan despotsko
azijatski, moram da priznam da sam slab na Istok i Aziju generalno, ali „samo“
do Indije. Jasno je da su to uglavnom zemlje sa većinskim muslimanskim
stanovništvom, ali ipak zemlje koje nisu u potpunosti religijski, etnički i
kulturno homogene, za razliku od većine arapskih zemalja. Za tu zaljubljenost u
Aziju, naročito Zakavkazje, Siriju, Iran, glavni i odgovorni „krivac“ je knjiga
„Pisma iz Azije“ poznatog jugoslovenskog karikaturiste i hodoljuba, Zuka
Džumhura. U toj knjizi Zuko opisuje svoje hipi putovanje na istok, sve do
Avganistana, pri tom posebnu pažnju poklanjajući Iranu koji je, sasvim
zasluženo, dobio gotovo polovinu knjige. Jedna od knjiga koja putovanje
predstavlja kao istraživanje, traganje i snalaženje, kao gerilsko i
hodočasničko upoznavanje jednostavnosti života, onoga što se ne nalazi u
brošurama turističke raskalašnosti.
Ovo shvatanje odmora se, otprilike, poklapa sa mojim shvatanjem životnih
događaja, pa mi je Tbilisi automatski došao kao oaza gde ću barem malo moći da
osetim turbulencije Azije. Ujedno, to je bio i pravi test za mene – prvi put
prevaliti ukupno oko 5000km kroz države civilizacijski i kulturno strane,
smucati se po vozovima, parkovima i plažama. Teorijski super, ali... ipak je
prvi put.
***
Šta je to „Putnička kuća“?
„Putnička kuća“ je mlad projekat novosadske organizacije „Klub putnika“ i podrazumeva
jeftin i funkcionalan smeštaj za sve svetske putnike namernike. Ovo je treća
godina kako Putnička kuća živi dva meseca tokom letnjeg perioda (vrata kuće su
otvorena tokom jula i avgusta), a prethodne dve godine gradovi domaćini su bili
Istanbul i Granada. Organizatori čitavog projekta, prekaljeni putnici, tragaju
za sponzorima koji će isfininasirati postojanje Putničke kuće, a to znači
obezbeđivanje adekvatnog (čitaj velikog) stana/kuće sa svim neophodnim
elementima za jednu savremenu kuću: kupatilo, kuhinja, veš-mašina, frižider,
šporet, internet itd. Dakle, kao kod kuće. Putnici koji žele da posete Putničku
kuću dužni su da se upoznaju sa pravilima kućnog reda i da se sa njima saglase,
zatim da najave svoj dolazak kao i koliko ih dolazi. Za boravak u ovakvoj kući
potrebna je vreća za spavanje, jer kreveta nema dovoljno s obzirom na broj
ljudi koji u kući boravi. Svako je odgovoran za sopstvenu ishranu, a kuhinja
stoji na raspologanju svima. Nema plaćanja noćenja, ali je sasvim OK ostaviti
simboličnu sumu podrške za ovaj genijalan projekat. Poenta čitave stvari je da
se izabere grad koji se nalazi na raskrsnici istorijskih puteva, znači da bude
zanimljiv kao multikulturna i egzotična celina. Ostale bitne stvari za odabir
grada domaćina Putničke kuće su jednostavnost dolaska za najveći broj putnika,
zatim izbegavanje viza i, naravno, relativno jeftini troškovi života.
Dakle, pomalo vojnički, ali što je najbitnije – avanturistički.
Na forumu Kluba putnika otvorena je tema sa uputstvima i savetima kako najbolje i najjeftinije stići do Putničke kuće u Tbilisiju. Kada smo prijavili svoj dolazak dobili smo detaljno uputstvo kako se snaći u samom Tbilisiju i kako doći do Kuće, za sve ostalo morali smo sami da se pobrinemo.
Na forumu Kluba putnika otvorena je tema sa uputstvima i savetima kako najbolje i najjeftinije stići do Putničke kuće u Tbilisiju. Kada smo prijavili svoj dolazak dobili smo detaljno uputstvo kako se snaći u samom Tbilisiju i kako doći do Kuće, za sve ostalo morali smo sami da se pobrinemo.
Jedna od opcija, za koju smo se odlučili devojka i ja, bila je ta da
najveći deo puta pređemo vozom, a da ostatak krpimo busom ili stopom. I tu na
scenu stupaju balkanske železnice, koje ma koliko jadne i loše bile (pre svega
naše, srpske, železnice) ipak imaju i svojih prednosti. Naime, tražeći kako se
transportovati od Beograda do Tbilisija, saznali smo da je na svim većim
železničkim stanicama u Srbiji moguće nabaviti Balkan Flexipass kartu. Postoji
nekoliko klasa ove karte koje se razlikuju u cenama, a mi mo se opredelili za
najjeftiniju. Naime, karta se uzima za mesec dana u okviru kojih postoji pet
vožnji (jedna vožnja se računa kao 24h). Svi oni koji imaju manje od 26 godina
plaćaju ovu kartu 55€, dok oni sa 26+ godina istu plaćaju 88€. Karta važi za međunarodne
i lokalne putničke vozove sledećih balkanskih država: Srbija, Crna Gora,
Makedonija, Rumunija, Bugarska, Grčka i Turska. Za one koji ne traže komfor ovo
je više nego povoljno, iz Beograda se sa ovim može direkt na crnogorsko primorje
i još da ostane vožnji. Iz Beograda svakodnevno oko 22h kreće voz za Sofiju, a
od ove godine je uvedena i linija za Solun, preko Skoplja. Ne znam kakva je
veza za Rumuniju, ali moguće je da ide nešto preko Vršca.
Nije da je brzo, ali je jeftino, a samim tim i zabavno. Ali ono što je
najbolje kod ove karte je da ostavlja čitavih mesec dana skitanja i lutanja po
različitim balkanskim gradovima i selima. Studenti, navalite dok ne postanete
88€ matori.
***
Sofija
Krećemo oko 22h najjočajnijim prevoznim sredstvom na čitavom putovanju
(samo u odlasku smo prešli oko 2800 km) – vozom iz Beograda. Smrad urina,
plastična sedišta ergonomski zavarena pod devedeset stepeni i gomila
zapadnoevropske mladeži koja hrli u Istanbul. Bolji voz saobraća na liniji
Sombor – Vrbas, ali dobro, ovde treba da kontriramo Zapadnjacima pa valjda zato
i ovaj raspad. U svakom slučaju, uspeo sam da odspavam par sati i da se
probudim pred Dimitrovgradom, taman pred granicu na kojoj nije bilo mnogo
čekanja. U Sofiju stižemo nešto oko 07h. Odmah se raspitujemo za dalje, za voz
za Istanbul, i saznajemo da isti imamo tek uveče u 20h. Naravno, znali smo da
se preseda u Sofiji, kao i to da se jedan deo pruge renovira i da ćemo morati
od Jabalkova (selo u južnoj Bugarskoj) do Istanbula da putujemo busevima
bugarskih i turskih železnica.
Ostavljamo ruksake na čuvanje na železničkoj za par leva i krećemo u
obilazak Sofije za dana. Prvo što mi pada u oči je da je sve ogromno, počev od
same železničke stanice i susedne autobuske, pa do raskrsnica i bulevara na
kojima ljude jedva da i vidim od tolikog prostora. OK, ipak sam seljak, ljudi
samo koriste metro jer ovaj, kao i većina drugih gradova u kojim smo se zadržali,
naravno, ima metro sistem. Sofijine metro stanice su totalno ludilo, bezbroj
stepenica koje su u suštini mali trgovi na kojima se bleji, odmara ili
jednostavno neko sačekuje. Krećemo ka centru i nailazimo na građevinskim
radovima zatvoreni, očigledno, veliki bulevar (stekao sam utisak da Bugari
sređuju infrastrukturu, kako u gradu tako i oko njega, a i železnice se
renoviraju). Nisam bogznakako bio upoznat sa Sofijom. Sem one holivudske
propagande o kriminogenim, sivim i raspalim komunističkim istočnoevropskim gradovima
teško šta drugo, kroz popularnu kulturu, može da dopre do čoveka.
Pešačimo do centra grada, usput primećujemo da su im gradski busevi u
donekle lošijem stanju nego beogradski, ali su zato taksi vozila sva ofarbana u
žuto. Veoma prijatno iznenaneđenje je činjenica da je u Sofiji najnormalnije da
vam automobili i busevi stanu ukoliko prilazite pešačkom prelazu i da je
maltretirnje pešaka gotovo neprimetno. Da li zbog ranih jutarnjih časova ili
ne, ali teško se sporazumevamo na engleskom, tako da scenu stupa jezik
„balcanicus“ i izvlačenje iz naftalina nekih naših arhaičnih reči kojima
uspevamo da odredimo suštinu. Otvoren wi-fi je uglavnom dostupan u blizini
svakog muzeja, a u blizini svakog muzeja je obično i park, tako da dobijate dva
u jedan. Za doručak je prava kombinacija „banica“ (pita sa sirom, zeljem i sl.)
i kiselo mleko (veličine pekarskog jogurta). Ono što mi je naročito bilo bitno
i drago, jeste činjenica da u užem centru gradu postoji mnoštvo javnih toaleta
(toi-toi) koji su u pravom smislu reči korisni, ne zvrje kao kuga koju svako
normalan obilazi. U samom centru grada su koncentrisane centralne državne
zgrade, nekoliko crkava i džamija, kao i antički lokalitet, preteča današnje
Sofije, grad Serdika.
U nekom momentu je došla do izražaja i moja profesionalna deformacija kada sam dobro pretpostavio da u Sofiji postoje velike pešačke zone (velike u odnosu na ono što mi imamo u našim većim gradovima). Dakle, veliki bulevari u isto vreme podrazumevaju i velike pešačke zone i zelene površine, čega ovde zaista ne fali. Uticaj sovjetskog socijalizma je primetan i prepoznatljiv u apstraktnim betonskim spomenicima koji skoro da paraju nebo. Jedina ozbiljnija zamerka za taj jednodnevni izlet bila je komunikativnost zaposlenih u kafićima, trgovinama, trafikama, pa su mi kao ugostitelji u rangu sa crnogorskim turizmolozima. U svakom slučaju, centar grada je delovao poprilično mirno i pitomo, bez dreke i napetosti, i sa svojim širokim ulicama i zelenilom više me je podsetio na Novi Sad nego na Beograd.
Krećemo na železničku stanicu nešto ranije nego što smo planirali, a onda
saznajemo da voz za Istanbul kreće oko 19h, znači celih sat vremena ranije nego
što nam je rečeno ujutru istog dana. Upadamo u zaista super voz sličan onim
beogradskim „špancima“, čist, sa klimom i audio-vizuelnim obaveštenjima stanica
kroz koje prolazimo, i putujemo do već pomenutog sela Jabalkovo gde nas čeka
bus bugarskih železnica koji nas preuzima i vozi preko granice na turski
granični prelaz Jedrene (Edirne), odnosno železničku stanicu Kapikule. Granicu
smo prešli oko 02h, u 02.30h se ukrcavamo u, mnogo bolji, bus turskih železnica
i krećemo za Istanbul u koji stižemo oko 07h.
Ovde tek počinju prvi problemi jer je do tada sve išlo po planu, odnosno
imali smo crno na belo šta nas čeka, a od Istanbula pa dalje na istok moramo da
improvizujemo. Za control freakove, poput mene, pravi način za uspešno
nerviranje.
Нема коментара:
Постави коментар