Le Korbizje (Google images) |
Ove godine se obeležava pedeset
godina od smrti francuskog arhitekte Le Korbizjea koji je po mnogo čemu
revolucionisao shvatanje i uređenje urbanog prostora. Iako je ideje razvijao
početkom 20. veka do masovnije i intenzivnije realizacije istih dolazi tek po
završetku Drugog svetskog rata kada u arhitekturi i urbanizmu prevagu odnosi
modernistički i internacionalni stil. Osnove karakteristike ovih stilova bile
su tipizacija i standardizacija urbanog prostora, neretko stvaranje potpuno
novog ambijenta za život baziran na punoj zaposlenosti i industrijskoj
proizvodnji. To je značilo nicanje novih gradova koji su bili deljeni na
striktno odelite sektore, grad podeljen po zonama: upravno-administrativni,
industrijsko-proizvodni, stambeni, rekreativni i sl. U praksi je ova vrsta
prostorne diferencijacije (usložnjavanja i međuodnosa) značila začetke
društvene segregacije i klice kasnije getoizacije koja dolazi do izražaja već
početkom osamdesetih godina, a vrhunac doživljava tokom devedesetih.
Modernističke ideje u
arhitekturi, i umetnosti uopšte, bile su prisutne početkom 20. veka u javnoj
sferi kao neka vrsta revolucionarne subverzivnosti i u tom periodu su
materijalizaciju doživljavale, pre svega, zahvaljujući ktitorstvu uglednijih
ljudi zapadnog sveta. Svoju masovnu materijalizaciju ove ideje doživaljavaju
tek početkom pedesetih godina i to pre svega zahvaljujući socijalnim promenama
u nerazvijenim zemljama istočne Evrope, Južne Amerike, Azije i Afrike, dakle u onim
delovima sveta gde je socijalistička ideja i revolucija imala svoje korene u
siromaštvu i bedi. Tako npr. nastaje Brazilija Oskara Nimajera, zatim Čandigar
(kao rezultat odvajanja Pakistana od Indije čija je regija Pendžab ostala bez
glavnog grada Lahora), ili u našim lokalnim prilikama Novi Beograd, Novi
Zagreb, kao i dobar deo Skoplja posle zemljotresa 1963. god. pod projektovanjem
japanskog arhitekte Kenzo Tangea.
Novi Beograd (Google images) |
Le Korbizije je mnogo putovao upoznajući se na
taj način sa kulturama različitih evropskih krajeva, od Zapadne Evrope, Srednje
Evrope , Mediterana pa sve do Balkana i Orijenta. Le Korbizjeovo „Putovanje na Istok“ se često u
domaćim prilikama uzima kao neka vrsta egzotične preporuke za Beograd, iako sa
tim nema nikakve veze. Često se u domaćim novinama može naići na Le Korbizjeov „citat“
o Beogradu kao o ujedno najružnijem mestu na svetu sa najlepšim položajem na
svetu. Opis je, zapravo, bitno drugačiji, pa Le Korbizje navodi kako je
razočaran Beogradom nazivajući ga smešnom prestonicom jer je prljav,
neorganizovan i nečastan, a da zauzvrat ima lep položaj kao Budimpešta. Jedna poseta toskanskom manastiru Emi
uticaće presudno na Le Korbizjea da zasnuje svoju teoriju življenja: tu se razvija
ideja za njegove utopijske, socijalističke gradove. Ovaj manastir
on doživljava kao mesto gde se ostvaruju autentične ljudske težnje: tišina, samoća i svakodnevni ljudski kontakt.
Godine 1908. odlazi u Pariz kako bi se bolje upoznao
sa francuskom kulturom kojoj inače, iako rodom iz Švajcarske, pripada. Tu upoznaje
Ogista Perea koji u to vreme radi revolucionarne promene u građevinarstvu i arhitekturi:
uvodi armirani beton zbog njegove ekonomičnosti,
trajnosti i monumentalne prirode. Ovo će bitno uticati na Le Korbizijea jer
će gotovo sva njegova dela kasnije biti rađena
upravo uz pomoć armiranog betona kao osnovnog materijala za gradnju.
Osam godina
kasnije upoznaje slikara Amadea Ozanfana
sa kjim pokreće novi umetnički pravac - purizam – koji predstavlja čičenje
umetnosti od zaostavštine klasičnog stila, koja se, po njima, ne uklapa u savremene
tokove industrijskog čoveka.
U Atini je 1933. gidine održan četvrti kongres
internacionalne moderne arhitekture na kojem su postavljene osnovne crte „novog duha“: materijali urbanizma su sunce,
prostor i zelenilo. Osnovna ideja „Atinske povelje“ je uspostavljanje
novih arhitektonskih i urbanističkih metoda u cilju stvaranja novog društvenog okruženja
prilagođenog savremenom čoveku. („Želeo bih da pomognem
ljudima da dobro i udobno žive“ – Le Korbizje).
Le Korbizje spada u onu grupu urbanista i arhitekata
koji se nazivaju progresistima. To je pravac koji je želeo da početkom
20. veka da jedno novo viđenje čoveka i sveta, pokušaj standardizacije, unifikacije, stvaranja određenog kalupa, modela
koji treba da bude univerzalan. Ovaj pristup se najbolje ogleda u Le Korbizjeovom
prototipu čoveka, „Modulor“, koji izbacuje nove antropološke
dimenzije, novi odnos čovekovih mera(na neki način novi „Vitruvijev čovek“).
Modulor (Google images) |
U svom delu „Ka pravoj arhitekturi“ razvija učenje o konceptualnoj dvostrukosti:
neophodnost zadovoljenja funkcionalnih zahteva (praktičnost,
ekonomičnost za novog čoveka modernog industrijskog društva) i nagon za korišćenjem apstraktnih elemenata koji
utiču na čula i inspirišu um.
Razvija ideju o „Ozarenom gradu“ i formuliše četiri principa karaktersitična za
taj tip grada: stanovanje, rad, negovanje
duha i tela (rekreacija), saobraćaj.
Le Korbizje je prvi
počeo da projektuje serijske kolektivne stambene zgrade koje su bile oplemenjene
inovacijama u arhitekturi: otvorenost prostora, nivoi, prozračnost čitavog stana,
svojevrsna dinamika prostora koja pokušava da otrgne čoveka od zamisli stambenog
prostora kao pukog krova nad glavom, i da kuću kao „mašinu za stanovanje“ oplemeni inovacijama.
U urbanizmu učenje bazira
na principima „Atinske povelje“ i principima sunca, prostora, zelenila, sveopšte segregacije saobraćaja. Pristalica
je viskoh stambenih kula koje su okružene sa velikim zelenim površinama. U ovom
kontekstu kritikovan je od strane nekih sociologa grada i urbanista, kao što su
Anri Lefevr, Luis Mamfors i Džejn Džejkobs. Oni su smatrali da Le Korbizje svojim urbanističkim rešenjima ukida ulicu kao mesto ljudske
komunikacije i kao jedan od osnovnih gradskih agregeta i arhetipova. Le Korbizje po mišljenju pomenutih
autora čoveka svodi na homo tehnicusa, na šta je on odgovorio
da je ulica put magaraca a ne ljudi. Ipak, ova kritika je bila
na mestu s obzirom na činjenicu da se čovek u novonastalim gradovima arhitekata
poput Le Korbizjea oseća izgubljeno i umanjeno, pojedeno u prostoru. Sa druge
strane, ovaj tip kreiranja urbanog prosotra mnogo toga govori i o karakteru
vlasti kao autoritarne. Veliki, otvoreni, brisan prostor, jednolične zgrade,
široki bulevari ostavljaju utisak svedenosti okruženja na unapred tačno
izračunati minimum koji je lako kontrolisati.
Kao zagovornik jednog novog grada, utopijskog grada
Le Korbizje zahteva visoke zgrade, kule koje će biti okružene ogromnim zelenim površinama, a koje imaju
zadatak da zamene ulicu kao mesto komunikacije. Ovi suspstituenti ulicama u isto
vreme čine čovekovo okruženje zdravijim i lepšim. Ovakvi višemilionski gradovi (za Le Korbizjea je idealna veličina grada oko
2 miliona stanovnika pa najviše do 4) podrazumevaju
široke i dugačke bulevare, segregaciju saobraćaja kao i funkcionalnu diferencijaciju (upravne zgrade se nalaze u strogom centru, stambena
zona je segregirana i na taj način u potpuosti odvojena od bilo kakvog društveno-kulturnog života; na ovaj način stvaraju se
gradovi spavaonice, tipičan primer je u prvim godinama bio Novi Beograd). Zbog ovih kontrolnih modela u svom
urbanizmu bio je okarakterisan kao zagovornik stvaranja sekularne religije i kao
reakcionar koji promoviše segregaciju (kada je reč o
reakcionarnosti, ove godine, na pedesetu godišnjicu smrti, u Francuskoj su
objavljene dve knjige koje iznose tvrdnje da je Le Korbizje tokom Drugog
svetskog rata bio pristalica kolaboracionističkog režima u Višiju, kao i da je
bio antisemita koji je Hitlera doživeo kao kreatora novih evropskih granica).
Le Korbizjea karakteriše stvaranje potpunog novog
„sveta“, on se ne prilagođava
postojećim gradovima, urbanim područjima i urbanom okruženju, on želi da stvori
prototip novog grada u kome će živeti novi čovek. Uvideo je dolazak jedne nove epohe
koja bi se mogla nazvati „brzom epohom“ i stvaranjem
novog sistema vrednosti i novih potreba. Čovek mora da se prilagodi tom novom duhu
ukoliko želi da opstane i ukoliko želi da bude praktičan i ekonomičan.
Njegovi najveći projekti su grad Čandigar 1951. godine koji se osniva
na inicijativu tadašnjeg indijskog presdsednika Nehrua. Posle građanskog rata u
Indiji, prestonica pokrajine Pendžab Lahor pripada Pakistanu, a Indija zahteva
gradnju novog grada u novom duhu. Na taj način nastaje Čandigar kao tipični primer
korbizijeovske arhitekture. Sledeći grad koji je posredno projektovao je nova prestonica
Brazila, Brazilija 1956. godine. Ako
bismo Le Korbizjea shvatili na neki način kao pizitivistu, kao nekoga ko zahteva
pronalaženje reda i uređenje kroz progres, onda ovaj njegov projekt Brazilije savršeno
ulazi u koncept moderne brazilske države na čijoj zastavi se vijore reči oca pozitivizma
i osnivača sociologije Ogista Konta: „Ordem en
progresso” (Poredak i
Napredak).
Brazilija (Google images) |
Čandigar (Google images) |
Čandigar, Otvorena šaka (Google images) |
Нема коментара:
Постави коментар