Putopisno razmišljanje
je najbolja opcija za preispitivanje ličnih pogleda na svet ideja kojima smo
oblikovani, jer takva razmišljanja sadrže kombinaciju iskustava i saznanja
kojima se određeni svetonazori bolje određuju. Putujući i razmišljajući čovek ima
privilegiju da se postavi u ulogu jednog Stranca kako prema novom okruženju
kojem je de facto stran, tako i prema samom sebi napuštajući rutinu svoje
svakodnevnice i postajući eksperimentator svojih putujućih misli. Putovanje
stoga nije samo avantura ili fizička promena mesta, več i jedno mišljenje o
bivstvovanju. Naročito ako se pohode mesta koja imaju unutrašnju težinu za
putnika.
U ovom putopisnom
slučaju reč je o jednom delu crnogorskog primorja koji me je na više nivoa
oduševljavao, privlačio, zbunjivao i fascinirao i koji sam uvek osećao dragim,
bliskim i srodnim, iako daleko od mog postojbinskog severa. I upravo je ta
mikro kulturna identičnost ljudi severozapadnih krajeva Crne Gore sa malim
mediteranskim pojasom na samom ulazu u Boku Kotorsku nešto što izaziva
nadrealan osećaj u trenutku susretanja goršatačke neposrednosti i primorske,
građanske, pitomosti. Iz tog razloga je bilo potrebno pratiti tok ove kulturne
niti koja se proteže od severa ka jugu i koja se čas vidi – čas nestaje, kao
ponornica, toliko karakteristična za ove hercegovačke krajeve.
Kada se danas govori o
Hercegovini najčešće se misli na oblast u okviru BiH, iako ova regija obuhvata
daleko veći geografski pojas koji uključuje zapadne delove Crne Gore od
Herceg-Novog i Risna na jugu, preko Nikšića, Šavnika, Žabljaka i Pljevalja na
severu. Ogranci ove geografske oblasti dopiru do Užica što se može primetiti po
prirodi terena, toponimima i načinu govora koji je karakterističan za
istočnohercegovačko narečje koje danas koristimo kao standardno književno
narečje zahvaljujući jednom Hercegovcu iz durmitorskog plemena Drobnjaka – Vuku
Karadžiću. Moglo bi se reći da su reke Piva i Tara osnove na kojima stoji kičma
Drina, a duž kojih se proteže ovaj geokulturni pojas uticaja sve do Mačve i Srema
na severu. Hercegovina zato nije samo ono H u nazivu za Bosnu i Hercegovinu,
već i jedan kulturno-identitetski krug. U ovom slučaju biće slike i reči o
Hercegovini na moru.
Na samom početku jedna,
naizgled, paradoksalna situacija. Herceg Novi je podigao spomenik bosanskom
kralju Tvrtku I Kotromaniću pre nego što je to Sarajevo uradilo. Spomenik
osnivaču grada je simbolička predstava prvog organizovanog izlaska unutrašnjih
slovenskih zemalja na Jadran.
Grad je sav na brdu pa
se terasasto i u serpentima spušta ka obali, a pešacima ostavlja utisak večnih
stepenica.
Grad ima pogled na ulaz u Bokokotorski zaliv, Lušticu na suprotnoj
obali i Prevlaku, pa je konstantno izložen prijatnom vetru i ostavlja utisak
svežine, prozračnosti, čistoće i lepršavog spokoja, za razliku od Kotora koji
je zavučen na sam kraj zaliva i stešnjen masivima Orjena, Vrmca i Lovćena, pa
odaje utisak teskobe, zapare i zagušljivosti. Suprotno tome, Herceg-Novi je
grad čistog i svežeg zraka, u zaleđu zaštićen planinskim vencima koji
sprečavaju prodiranje hladne planinske klime koja se nalazi u krajnje
neposrednoj blizini. Herceg Novi je verovatno jedini grad Boke kotorske koji
nosi vitalnost svakodnevnog života u skladu sa svojom formom. U njemu se nisu
formirale stare trgovačke porodice tipične za Kotor ili Perast, Herceg Novi je
grad planski stvoren za dolazak severnih gorštaka i danas se to očitava u
iskrenoj i neposrednoj svakodnevnici grada koja nije rob turističkih ponuda
starih primorskih gradova kakvi su Kotor ili Dubrovnik. U tom smislu Herceg
Novi ne nudi tako bogatu ponudu karakterističnu za primorske gradove trgovce,
ali nudi jednu osvežavajuće umirujuću i banjsku oazu stranu primorju.
Jedan od
najinteresantnijih i najupečatljivijih delova grada svakako je brdo Savina sa
istoimenim manastirom i grobljem. Ono što je poesbno na ovom brdu su šuma i
pogled koji se odatle pruža na ulaz u zaliv i Lušticu sa druge strane. Mir i
tišina koji se, nekako, podrazumevaju kada su u pitanju sakralni,
heterostopijski, prostori kao što su crkve i groblja, ovde dobija posebnu notu
umivenosti suncem, vetrom i morskim
vazduhom. Sam manastir Savina, odnosno najveća crkva manastirskog kompleksa,
građen je tokom dužeg vremenskog perioda kroz napore lokalne zajednice izbegle
iz okoline Trebinja, odnosno manastira Tvrdoš. Naime, manastir nije zadužbina
vladara i nije imao ktitora, a njegov nastanak više je splet sticaja okolnosti
nego planske i sistematične graditeljske namere. Tokom 17. veka na moru i
primorskom zaleđu Mlečani i Turci vodili su dugotrajne borbe koje su se protezale
istočnim Mediteranom, pa samim tim i jadranskim zaleđem. Nakon jednog od
primirja Mlečani su izgubili posede u primorskom zaleđu Boke kotorske i bili
primorani na povlačenje, a lokalno stanovništvo koje ih je podržavalo u borbi
protiv Osmalnija povuklo se zajedno sa njima na primorje, u okolinu Herceg
Novog, i započelo obnovu i širenje zajednice pravoslavnih Srba i Bokelja. O
tome kako su odnosi Mletačke republike i Osmanskog carstva na interesantan
način oblikovali savremene odnose među državama na jugloslovenskom primorju
biće reči kasnije. Savina, dakle, nastaje kao plod izbegličkog napora da se
sačuva kultura zajednice iz unutrašnjosti Hercegovine pod upravnom zaštitom
Mlečana i duhovnim nadzorom crnogorskih vladika iz vladarske loze Petrovića. Upravo
iz tog razloga, rastegnutog vremenskog perioda gradnje manastir se odlikuje
sinkretizmom arhitektonskih uticaja, pa su na istom primetni uticaji
mediteranske i katedralske gradnje majstora dalmatinske obale (kao što je
slučaj sa metohijskim Dečanima), ali i vizantijskog stila. U konkretnom slučaju
reč je mediteranskom stilu zvonika koji je atipičan za tradicionalno srpsko
crkveno graditeljstvo, baš kao što je slučaj sa baroknim zvonicima u severnim
krajevima koje naseljava srpski narod, a koji su bili pod uticajem
Austro-Ugarske. Zvonik je, u oba slučaja, morao biti reprezent kulture i stila
države pod čijom se administrativnom upravom odvijala gradnja verskog objekta,
dok je sam brod crkve mogao da zadrži osnovna obeležja stare gradnje
vizantijskog ili raško-vizantijskog stila.
Sedeći u hladu starih
savinskih borova i čempresa, zapljusnut vetrom sa mora i sa pogledom na pučinu,
nije teško razumeti zašto je Aleksa Šantić (još jedan Hercegovac, Mostarac) umeo
tako lepo da opeva zaliv ovakvim rečima:
Naša
mila Boko, nevjesto Jadrana
Pokrivna
nebom ko od plave svile
Ljepša
si od svoje primorkinje vile
I
svjetlija si od njenog đerdana
Nikada
se tebe nagledao ne bi!
No
da mi je jedno: da postanem valom
Sinjega
ti mora, pa pred tvojim valom
Da
vječito šumim i da pjevam tebi.
I
da s tobom gledam na tvoj Lovćen plavi!
Pa
jednog dana, kad se gospod javi
Kad
orlovi naši visoko zabrode
I
sa tvojih ruka panu gvožđa tvrda,
Da
pobjednu himnu slušam s tvojih brda,
I
da s tobom slavim dan zlatne slobode!
Нема коментара:
Постави коментар