Suština određenog praznika je da kroz manifestaciju, ili spektakl, pokaže
društvenoj zajednici njenu unutrašnju povezanost, isprepletenost odnosa koji
grade i slave postojanje te društvene zajednice. Bilo da je reč o sekularnim
ili verskim praznicima, u ovom slučaju je reč o Božiću, suština praznika jeste
okupljanje pripadnika „plemena“ u jednoj vanrednoj atmosferi u kojoj je,
neretko, dosta stvari baš tada tabuisano kako bi se naročito istakao značaj i
simbolika praznika. U čitavoj stvari spiritualnost ne igra nikakvu ulogu, ako
spiritualnost shvatamo kao nešto metafizičko/onostrano, jer je zaista teško
spojiti bilo koju vrstu sujeverja sa 21. vekom razvijenog Zapada i
veseternizovanog ostatka sveta. Iako smo gomilu sujevernih stvari sebi
objasnili zahvaljujući razvoju nauke i tehnologije, ipak još uvek gajimo
relikte te sujeverne prošlosti i često se predstavljamo kao ne preterano
zanimljivi i ne kreativni slaveći rođenje „Bogočoveka“, evo, već dve hiljade i
kusur godina. Ne ulazeći u logičke i sve druge nedolsednosti bilo koje
religije, poenta je razumeti socijalne razloge tako dugog opstajanja ovog
hrišćanskog praznika, ali i njegova različita manifestovanja.
Za početak valja imati na umu da savrmene nacionalne države postoje svega
stotinak godina i da su rezultat borbe širokih narodnih masa da konačno budu
tretirane kao građani, a ne kao podanici. Sa druge strane crkva, pre svega
katolička, ima snažan hiljadugodišnji identitet i uticaj koji je prevazilazio i
natkrivao kulturne razlike naroda u kojima se ova crkva širila, namećući se kao
opšta. Crkva je prvi evropski institucionalni stub koji se sa više ili manje
uspeha prilagođavao različitim, i feudalnim i kapitalističkim i
socijalističkim, vremenima. Kroz čitavu istoriju stav crkve je reakcionaran,
odnosno defanzivan, pa se crkva sa svojim „znanjina“ tako povlači na one
položaje za koje još uvek nemamo jasan i konkretan odgovor. Za današnje
shvatanje i praznovanje Božića treba da zahvalimo sve većem napretku laicizacije
i sekularizacije koji na različite načine duhovne praznike približavaju masama.
Tu pre svega treba imati na umu protestantsku Reformaciju i kasniju
reorganizaciju i modernizaciju katoličke crkve kao odgovor na protestantizam. Ali
u suštini svega toga nalaze se kapitalistički osnovi društvenog života kojem za
reprodukciju trebaju široke narodne mase, ali pod određenim dušebrižničkim
duhovnim pokroviteljstvom.
Na taj način razumem i različite vidove manifestovanja božićnih praznika na
Balkanu. Razlika između zapadnog (katoličko-protestantskog) Božića i istočnog
(pravoslavnog) je razlika u stepenu kapitalizma, odnosno spektakla. Snaga i
veličina božićnog praznika zavisi od njegovog kontinuiteta i legitimiteta koji
se na Zapadu gradio kroz dvostruku spregu hrišćanstva i kapitalizma, a početkom,
i tokom, dvadesetog veka i otvorenim trovanjem javnog mnenja strahom od crvene
revolucije. Tamo gde kapitalizam nije bio tako intenzivan i visoko razvijen,
kao što je bio u severozapadnim protestantskim evropskim zemljama, katolička
crkva je uspevala da uspostavi snagu i kontinuitet struktura i institucija kao
opšta i centralizovana organizacija. Nasuprot ovome nalaze se pravoslavne crkve
koje su, po pravilu, nacionalnog karaktera i samim tim ograničene na parcijalne
i lokalne prilike koje im omogućavaju da društva u kojima one dominiraju drže u
stanju samodovoljnosti i učmalosti (jer to je suština crkvenog učenja i njene
organizacije). U tom smislu su pravoslavne crkve konzervativnije od katoličke
koja je interkulturnog karaktera i fleksibilnija na promene, pa ih je gotovo
nemoguće promeniti. Ako se ovome doda i balkansko iskustvo odsustva
kapitalističkog iskustva zahvaljući ustajalosti upravnog sistema Osmanlija
(koji je bio iskopiran vizantijski sistem ne mešanja u lokalne prilike), stanje
društvene svesti je utoliko antimodernije.
Konstantno odsustvo kontinuiteta struktura, bilo da je reč o državnim ili
crkvenim, uzrokovalo je da se, u našem slučaju, praznici slave stihijski i
neorganizovano, poluanarhično, politički primitivno. Dešava se da se „duhovnost“
pusti iz boce (kao 1991. god.) i da ne uspeva da se institucionalizuje, a kako
stvari stoje sva je prilika da će ista trebati da se hospitalizuje.
Нема коментара:
Постави коментар