Oduzimanje i dodavanje određenih teritorija od
Ukrajine i Ukrajini uoppšte nije novost, niti bi trebalo da čudi. Donbas, u
prevodu donjecki rudni basen (reč je o reci Donjec, a ne Don kako se često
piše) relativno je nov u istorijskom sećanju Rusije jer je osnovan krajem 18. veka kao novo
industrijsko jezgro ruske imperije koja je hvatala korak sa zapadnoevropskim državama.
Dva najveća grada Donbasa, Donjeck i Luganjsk,
poslednjih osam godina su centri i dve samoproglašene republike koje ne
priznaje niko osim Rusije, naročito ne Kijev koji Donjecku narodnu republiku
(DNR) i Luganjsku narodnu republiku (LNR) tretira kao separatizam (i
terorizam). I Donjeck i Luganjsk (kao i većina gradova istočne i južne
Ukrajine) osnovani su u strateškom kretanju Rusije ka Crnom moru (kao jedinom
toplom moru kojem Rusija ima pristup) za vreme vladavine carine Katarine II. Poput
Petra I Velikog (osnivač Sankt Petersburga), carica Katarina je vodila
ekspanzionističku politiku na međunarodnom planu, dok se na unutrašnjem zemlja
masovno modernizovana po evropskim standardima. Sa Katarinom II rusko carstvo
postaje evropska i svetska sila budući da je rešeno poljsko pitanje, kontrola
nad crnomorskim priobaljem i osvajanje Aljaske. Osnivanje Donjecka i Luganjska
dolazi kao potreba za industrijalizacijom zemlje, pa tako Donjeck osniva velški
industrijalac Džon Hjuz (John Hughes) po kojem će grad dobiti ime Juzovka
(kasnije će ovaj grad nositi ime Staljino i na kraju Donjeck), a Luganjsk
osniva ostrvski industrijalac Čarls Gaskojn (Charles Gascoigne). Dakle, oba
grada i čitava regija nastaju kao industrijski centri budući da je Donbas bogat
rudama oko kojih će se koncentrisati ugljenokopi, metalurgija, mašinstvo,
hemijska industrija.
Pre nego što je uopšte došlo do industrijalizacije
ovog regiona njim su upravljali kozaci iz Zaporožja sve do druge polovine 18.
v. Zaporožje je bilo svojevrsna paradržava, neka vrsta hajdučke teritorije na
kojoj nije postojala jasno definisana i konstituisana vlast ni Rusije, ni Poljske,
ni Turske. Kozaci su zahvaljujući ratnom iskustvu uživali poseban status kod
ruskih careva jer su činili jednu vrstu vlasti na ničijoj zemlji severno od
krimskog tatarskog kanata. Prostor današnje istočne i južne Ukrajine
integrisaće i konsolidovati u okvire ruske države carica Katarina II po čijem
nalogu će biti osnovano i nekoliko gradova, a pored pomenutih Donjecka i
Luganjska osnivaju se Harkov, Herson, Jekaterinoslav (1925. g. ime mu je
promenjeno u Dnjepropetrovsk, a 2016. g. u Dnjipro), Sevastopolj, Simferopolj,
Odesa. Čitav ovaj prostor dobiće naziv Novorusija i biće izložen snažnom
prilivu stanovništva sa različitih strana ruskog carstva, ali i šire –
naseljavaće se pravoslavno stanovništvo Balkana: Srbi, Bugari, Grci, Rumuni,
Vlasi.
Zanimljivo je da je kozačku Zaporošku seč
(teritorija Novorusije) operativno demontirao srpski oficir iz porodice
iseljenika iz habsburške Vojne krajine – Petar Tekelija (stric poznatog
zadužbinara i mecene Sava Tekelije). Tekelija i brojni drugi srpski oficiri
(među poznatijima je Jovan Horvat) doselili su se na poziv ruske uprave kao
profesionalni ratnici kako bi popunili bezbednosnu i demografsku prazninu
nastalu rešavanjem krimskog pitanja i rusko-tatarsko-turskih sukoba. U isto
vreme jedan deo habsburške Vojne krajine (Potiski i Pomoriški odred) gubi na
značaju usled pobeda Eugena Savojskog i turskog potiskivanja južno od Beograda,
zbog čega jedan broj Srba i ostalih balkanskih pravoslavaca naseljava ondašnju
Novorusiju formirajući svoje zajednice – Novosrbiju i Slavjanosrbiju. Književna
epopeja Miloša Crnjanskog „Seobe“ direktno se oslanja na ovu istorijsku epizodu
srpskog naroda. Pored Tekelije među poznatijim srpskim iseljenicima je i Simeon
Piščević koji je ostavio značajna svedočanstva o međusobnim trvenjima srpskih
oficira kao uzroku odvajanja jednog dela zajednice Novosrbije koja će osnovati
Slavjanosrbiju.
Imajući u vidu poreklo ruskih careva i carica koji su
osvojili Novorusiju, potom identitet oficira koji su se obračunali sa kozačkim
trupama, kao i identitet britanskih industrijalaca koji su preoblikovali ovaj
region, vidi se da je Novorusija tipični izdanak imperijalnog nadnacionalnog
širenja. Rusifikacija ovde počinje tek po osnivanju Juzovke i Luganjska, ali
meka rusifikacija, budući da je Donbas postao mesto klasnih i socijalnih identiteta. Tako npr. na ovom
području tokom Ruske revolucije i građanskog rata 1917.-1921. deluje veoma jaka
samoorganizovana anarhokomuna. Anarhokomuniste je vodio Nestor Mahno koji se
borio i protiv “belih” (ruskih monarhista), i protiv ukrajinskih nacionalista,
ali i protiv “crvenih” revolucionara. Da je Donbas bio klasno svestan govori i
činjenica o postojanju lokalne socijalističke republike koju nisu priznavali ni
ukrajinski, ni ruski boljševici.
Sa konsolidacijom sovjetske vlasti i podelom SSSR na republike počinje novija istorija Ukrajine i građenje njenog identiteta kao nečega posebnog. U dvadesetim godinama Novorusija je administrativno odvojena od Rusije, u tridesetim današnja zapadna Ukrajina dobija delove Poljske (Lavov), a tokom četrdesetih i delove teritorija Čehoslovačke i Rumunije. Vrhunac ukrajinske “ekspanzije” je otuđenje Krima od Rusije 1954.g. pod obrazloženjem obeležavanja tristote godišnjice Perejaslavskog dogovora 1654. g. kojim su se kozaci obavezali na vernost ruskom caru.
Za noviju istoriju Ukrajine interesantna je
epizoda “gladomora” koji se desio ranih tridesetih godina usled sovjetskog
eksperimentisanja sa kolektivizacijom seoskih imanja i političkim upravljanjem
u poljoprivrednoj proizvodnji. Gladomor se svesno potencira kao genocid nad “ukrajinskim
narodom” iako je katastrofa pogodila čitav SSSR, a pojedine srednjeazijske
zemlje ponajviše (Kazahstan). Danas su zagovornici gladomora kao genocida nad
Ukrajincima najglasniji u zapadnim krajevima države koji u vreme velike gladi nisu
ni bili u sastavu sovjetske Ukrajine budući da su joj isti pripojeni tek 1939.
g. nakon potpisivanja sporazuma o nenapadanju između Trećeg rajha i SSSR (Ribentrop-Molotov).
Iako je savremeni nacionalni okvir Ukrajine zadat
tokom sovjetske uprave, današnja ukrajinska politika je izrazito antisovjetska
i antiruska. Taj sentiment dolazi iz zapadnih krajeva koji su u istorijskom
smislu poljsko nasleđe. Upravo ovi, zapadni krajevi tokom Drugog svetskog rata
biće snažno uporište nacizma i Organizacije ukrajinskih nacionalista (OUN)
Stepana Bandere koji će voditi antisemitsku i antirusku politiku (videti pogrom
u Lavovu 1941.). U današnjoj Ukrajini Stepan Bandera je rehabilitovan, a
njegova ideologija aktivno služi kako u ukrajinskoj politici, tako i u vojsci.
Ironija sudbine je da se Ukrajina kao seljačka i
radnička zemlja konstantno nalazi na polju identitetskih sukoba i velike
polarizacije katoličkog zapada zemlje i pravoslavnog istoka. Pošto je u pitanju
većinom isti narod identitetske razlike verovatno ne bi bile toliko jake da
Ukrajina nije zemlja na granici između dodira dveju civilizacija – zapadne i
evroazijske.
Nema države u-Krajini.